Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, są to zajęcia wspomagające rozwój dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością. Zajęcia wczesnego wspomagania obejmują następujące działania:
- diagnoza rozwoju dziecka,
- konstruowanie i realizacja programu służącego rozwojowi dziecka,
- udzielanie pomocy edukacyjnej rodzicom dzieci objętych wczesnym wspomaganiem.
W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci od momentu wykrycia zaburzeń do rozpoczęcia nauki w szkole. Warunkiem udziału dziecka w zajęciach jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Zajęcia odbywają się indywidualnie i w grupach 2-3 osobowych. W swojej pracy specjaliści stosują metody i formy odpowiednio dostosowane do rodzaju zaburzenia, niepełnosprawności dziecka. Warsztat pracy jest bogato wyposażony w różnorodne pomoce dydaktyczne.
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadza nauczyciele zgodnie ze swoimi kwalifikacjami:
Koordynator: dyrektor SOSW w Sokółce-p. Elżbieta Szomko
Zajęcia z psychologiem - p. Oliwia Burdyńska-Bilmin
Zajęcia z oligofrenopedagogiem – p. Marta Kulmaczewska,
Korekcja wad wymowy – p. Marta Kawrygo-Leonowicz, p. Sylwia Szomko
Rehabilitacja ruchowa – p. Zuzanna Szarkowska-Czeczko
Integracja sensoryczna (SI) – p. Bożena Rećko, p. Elżbieta Januszko-Szymaniuk
Terapia pedagogiczna- p. Katarzyna Bubieniec
Zajęcia z surdopedagogiem- p. Grażyna Tymoszuk
W zajęciach uczestniczy rodzic, który jest odpowiedzialny za proces terapii dziecka prowadzonej w domu.
Kwestionariusz na zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju