http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

Projekt
„W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”

– zadanie z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

Realizowany w okresie od 27.11.2017r. do 31.12.2017r.

przy wsparciu fnansowym Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnsprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych 

„Pod Skrzydłami”


http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_605/img_20171205_154358.jpgPodopieczni Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w Sokółce pochodzący z 3 powiatów województwa podlaskiego w okresie od 27.11.2017r. do 31.12.2017r. realizują projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”. Projekt jest zadaniem z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych realizowanym przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w konkursie ogłoszonym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku.

Głównym zadaniem jest prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć z podopiecznymi, które mają na celu rozwijanie i podtrzymywanie ich umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w tym rozwijania umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem. Projekt odpowiada na potrzeby osób z niepełnosprawnością, które są objęte edukacją i rewalidacją w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce.

20 – osobowa grupa podopiecznych uczestniczy w zajęciach grupowych i indywidualnych w zakresie: Sensoplastyki, Integracji Sensorycznej, komunikacji alternatywnej PECS, Treningu Umiejętności Społecznych i Terapii Biofeedback. Prowadzą je, dobrze przygotowani do pracy z osobami niepełnosprawnymi - pedagodzy specjalni, instruktorzy i trenerzy ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Sokółce, którzy doskonale znają potrzeby swoich podopiecznych. Dzięki otrzymanej dotacji zakupione zostaną pomoce i materiały do realizacji zajęć.

Mamy nadzieję, że realizacja zadania „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi” wpłynie na poprawę funkcjonowania podopiecznych w zakresie komunikacji, małej i dużej motoryki oraz umiejętności społecznych. Zdjęcia

 Beata Tur

 

http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_622/img_20171212_162446.jpgProjekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi” - zadanie z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w konkursie ogłoszonym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku od 27.11.do 31.12.2017 r. przez podopiecznych Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”.

W ramach projektu odbywa się wiele zajęć mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych, w tym także zajęcia rozwijające umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną.

W ramach projektu odbywają się zajęcia z alternatywnych sposobów komunikacji metodą PECS. Są to zajęcia indywidualne. Bierze w nich udział 5 podopiecznych stowarzyszenia. Celem zajęć prowadzonych metodą PECS u naszych podopiecznych jest umożliwienie porozumiewania się za pomocą symboli, kształtowanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, stanów emocjonalnych za pomocą symboli, kształtowanie umiejętności tworzenia planu (dnia) za pomocą symboli.

PECS jest systemem znaków obrazkowych służących do rozwijania komunikacji dla osób upośledzonych umysłowo i fizycznie oraz dla osób z poważnymi problemami w zakresie rozumienia języka i posługiwania się mową dźwiękową np. autystów. Obrazki posortowane są w grupy tematyczne. System obrazków pomaga w porozumiewaniu się z otoczeniem, sygnalizowaniu swoich potrzeb, wzbogaca słownik tzw. „bierny”. Przez wskazywanie na pojedyncze obrazki dziecko może przekazać swoją potrzebę fizjologiczną, np. że chce iść do toalety, że jest głodne, że go coś boli. W dużym stopniu ułatwia to szybsze zaspokojenie jego potrzeby, ponieważ często musimy się domyślać czego potrzebuje, a nie zawsze poprawnie odczytujemy tę potrzebę – co nasila zdenerwowanie dziecka. Gdy uczeń nauczy się wskazywania odpowiednich znaków obrazkowych, bardzo ułatwi mu to kontakt z otoczeniem. W ramach projektu zakupiony został program Boardmaker, wspierający komunikację alternatywną, przeznaczony do tworzenia tablic komunikacyjnych, nakładek, kart pracy, planów dnia. To doskonałe narzędzie wspomagające proces komunikacji osób niemówiących, a także naukę języka osób w każdym wieku, naukę czytania, pisania. Umożliwia tworzenie książek komunikacyjnych, wspomaga doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami.

Dzięki tej metodzie dziecko może poszerzać swoją wiedzę o świecie w sposób pozajęzykowy. Jednak, aby doszło do takiego samodzielnego zrozumiałego posługiwania się obrazkami potrzeba dużo czasu i umiejętności dziecka. Przede wszystkim, aby dziecko potrafiło używać tego alternatywnego sposobu komunikacji, jakim są obrazki musi rozumieć i poznać znaczenie treści znaków, różnicowania ich. To wymaga długiego czasu pracy. Warto jednak podejmować próby, gdyż dzieci upośledzone umysłowo oraz dzieci z autyzmem lepiej rozumieją co będzie się działo, jeśli otrzymają informację wizualną. Przyjęcie informacji tylko werbalnej, usłyszanej, sprawia im ogromne trudności. Osoby te często potrzebują informacji wzrokowej np.: piktogramu, obrazka, rysunku, podpisu, by móc daną wiadomość lepiej przyswoić. Należy, więc dzieciom autystycznym tak organizować zajęcia, informacje, sytuacje uczenia, aby dziecko rozumiało, co ma robić i czego od niego oczekujemy.

Dzięki rozwijaniu komunikacji metodą PECS uczeń uświadamia sobie swoje możliwości, wzbogaca własną osobowość, umacnia wewnętrzną niezależność, nawiązuje kontakty, porozumiewa się z innymi. Nauczycielom natomiast ułatwia poznanie psychiki ucznia, jego myśli, marzeń i potrzeb.

 

Kolejne zajęcia realizowhttp://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_622/img_20171211_134035.jpgane w ramach projektu to zajęcia w zakresie Treningu Umiejętności Społecznych. Realizowane są w dwojaki sposób: grupowo, z tej formy korzysta 7 podopiecznych oraz indywidualnie, z tej formy korzysta 2 podopiecznych.

Zajęcia te skierowane są do dzieci przejawiających jakościowe zaburzenia w zakresie komunikacji, interakcji społecznych oraz wzorców zachowań i wyobraźni. Celem zajęć jest nawiązywanie kontaktu wzrokowego, koncentrowanie i utrzymywanie uwagi na nauczycielu, rówieśnikach i pomocach edukacyjnych, nauka wykonywania podstawowych poleceń, rozpoznawanie uczuć i wyrażanie ich w sposób akceptowany społecznie.

Trening umiejętności społecznych to okazja do kształtowania umiejętności komunikacyjnych, współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z emocjami oraz modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie.

Spotkania są prowadzone w sposób atrakcyjny dla dzieci z połączeniem dobrej zabawy z nauką niezbędnych w życiu każdego człowieka umiejętności.

Ważnymi elementami tych zajęć są integracja grupy i oswojenie się z nowymi osobami oraz koniecznością wchodzenia we wzajemne interakcje, podawanie precyzyjne instrukcji i modelowanie zachowań, ćwiczenia umożliwiające nabycie nowych umiejętności, utrwalenie ich i doświadczenie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji.

Na zajęciach ćwiczy się umiejętności: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, radzenia sobie z uczuciami. Dzieci nabywają takie umiejętności jak: radzenie sobie ze swoimi problemami, np. z przeżywaniem sukcesu i porażki, potrafią reagować na zaczepki innych, pohamować własną złośliwość, rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, czekać na swoją kolej i słuchać polecenia do końca oraz ponosić konsekwencje swoich działań.

Dzięki zajęciom Treningu Umiejętności Społecznych dzieci zdobywają: możliwość rozpoznawania treści przeżywanych emocji, przeżycia i nauczenia się kontrolowanych sposobów odreagowania napięcia emocjonalnego i fizycznego, poprawę koncentracji uwagi; pohamowanie spontanicznych reakcji, przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej,  poprawę samooceny.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

Katarzyna Zalewska

 

http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_610/si3_t2.jpgPodopieczni Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w dniach od 27.11.2017r. do 31.12.2017r. realizują projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”. Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w konkursie ogłoszonym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku.

W ramach projektu odbywają się zajęcia z integracji sensorycznej. Bierze w nich udział 5 podopiecznych stowarzyszenia. Celem zajęć prowadzonych metodą SI u naszych podopiecznych jest kształtowanie wrażliwości i percepcji zmysłowej, które prowadzą do rozwoju procesów integracji sensorycznej.

Zajęcia sprzyjają minimalizowaniu deficytów zmysłowych (nadwrażliwości, podwrażliwości). Wpływają również na kształtowanie somatognozji (czucia i świadomości swojego ciała), która warunkuje powstawanie własnej tożsamości, identyfikowanie się jako „ja”, osiąganie kompetencji samoobsługowych oraz matematycznych. Doświadczenia sensoryczne są bardzo ważne zwłaszcza w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które z racji swoich ograniczeń ruchowych oraz poznawczych nie mogą swobodnie i wielozmysłowo, samodzielnie poznawać otoczenia. Stymulowanie dziecka w tej metodzie polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym zmysłom podczas zabawy lub wykonywania określonego zadania.

W ramach projektu zakupiony został sprzęt do zajęć: maglownica oraz tunel sensoryczny. Przyrządy te są bardzo pomocne w ćwiczeniach stymulujących propriocepcję.

Dzięki tym zajęciom poprawia się samoocena i wiara we własne możliwości podopiecznych, zwiększa się ich zaangażowanie w podejmowanie nowych, trudniejszych zadań, poprawia się też koncentracja uwagi. Zdjęcia

Bożena Rećko

http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

  Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_616/img_20171213_184145.jpgZajęcia z zakresu Sensoplastyki były realizowane w ramach projektu „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi” - zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”. Odbywały się w formie warsztatowej 2 razy w tygodniu po 2 godziny, w dwóch grupach zróżnicowanych wiekowo.

Katarzyna Dylewska

 

http://www.soswsokolka.pl/images/1.png http://www.soswsokolka.pl/images/2.png http://www.soswsokolka.pl/images/3.png

Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_626/terapia_eeg_biofeedback_3.jpgZajęcia z zakresu Terapii EEG Biofeedback były realizowane w ramach projektu „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi” – zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”. Odbywały się w formie indywidualnej: 2 razy w tygodniu po 1 godzinie, dla 4 osób.

Podczas treningów wykorzystywaliśmy specjalistyczny sprzęt wraz z oprogramowaniem do obserwacji  aktywności i pracy mózgu. Atrakcyjna forma zajęć z wykorzystaniem gier multimedialnych sprawiła, że nabywanie kolejnych umiejętności stało się dla podopiecznych Stowarzyszenia „Pod Skrzydłami” ekscytująca zabawą i prawdziwa przyjemnością. Podczas treningu dzieci uczyły się rozpoznawać własne reakcje udoskonalając działania  własnego organizmu, aktywizowały pracę  mózgu, ćwiczyły umiejętność skupiania uwagi
na określonym zadaniu.

Terapia polega na podłączeniu podopiecznego do specjalnych czujników, dzięki którym możliwe jest obserwowanie na ekranie komputera przebiegu fal mózgowych. Dzięki temu podopieczny może spróbować oddziaływać na nie w sposób kontrolowany. Efekt jego wysiłków pojawia się na monitorze. Całość przypomina grę komputerową – podopieczny obserwuje czynności swojego mózgu pod postacią na przykład jadącego samochodu. Przy wzroście aktywności mózgu otrzymuje nagrodę za właściwy przebieg gry. Prowadzący zajęcia stymulował pożądane częstotliwości fal mózgowych i hamował te niepożądane.

W ten sposób mózg uczy się tworzenia prawidłowych fal mózgowych, podopieczny dąży do wygrania z komputerem, a w konsekwencji poprawia się jego koncentracja i pamięć, zmniejsza się poziom stresu i poprawia nastrój. Terapia wspomaga procesy uczenia się. Zmniejszeniu ulegają też objawy charakterystyczne dla osób z ADHD, czyli nadpobudliwość psychoruchowa.

Dzięki zajęciom mieliśmy możliwość zobaczyć jak bardzo kreatywny jest mózg dzieci, jak prawidłowo uczony i nagradzany – umie osiągnąć wspaniałe wyniki.

Zdjęcia

Beata Mozolewska