http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podopieczni Stowarzyszenia „Pod SkrzydÅ‚ami” beneficjentami „Reklamy dzieciom”

https://www.soswsokolka.pl/images/reklamadzieciom-6551.jpg

W roku szkolnym 2020 / 2021 grupa podopiecznych Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób NiepeÅ‚nosprawnych „Pod SkrzydÅ‚ami” w SokóÅ‚ce skorzysta z Terapii Neuroflow w ramach projektu „Terapia Neuroflow szansÄ… podopiecznych z zaburzeniami przetwarzania sÅ‚uchowego”. Z terapii skorzystajÄ… przede wszystkim wychowankowie Specjalnego OÅ›rodka Szkolno – Wychowawczego w SokóÅ‚ce. BÄ™dzie to możliwe dziÄ™ki darowiznie otrzymanej z Telewizji Polskiej S.A. w ramach akcji charytatywnej „Reklama Dzieciom 2019” i Å›rodków pozyskanych na Balu Charytatywnym w 2020r.

Zaburzenia przetwarzania sÅ‚uchowego (APD) wystÄ™pujÄ… u osób ze spektrum autyzmu i caÅ‚oÅ›ciowego zaburzenia rozwojowego, a także sÄ… czÄ™stym objawem u osób z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…. Zaburzenia Przetwarzania SÅ‚uchowego mogÄ… wystÄ™pować również u dzieci, które pomimo prawidÅ‚owej inteligencji prezentujÄ… nastÄ™pujÄ…ce objawy: trudnoÅ›ci w rozumieniu mowy w szumie (szczególnie, kiedy kilka osób mówi jednoczeÅ›nie lub w pomieszczeniu z pogÅ‚osem), mylÄ… podobnie brzmiÄ…ce wyrazy, majÄ… problemy z różnicowaniem dźwiÄ™ków, majÄ… trudnoÅ›ci w różnicowaniu zmian wysokoÅ›ci i gÅ‚oÅ›noÅ›ci dźwiÄ™ków, majÄ… kÅ‚opoty z pamiÄ™ciÄ…, problemy z dÅ‚uższym utrzymaniem uwagi i koncentracji sÅ‚uchowej, trudnoÅ›ci z lokalizacjÄ… źródÅ‚a dźwiÄ™ku, a przy dużym nasileniu zaburzeÅ„ nieprawidÅ‚owy rozwój jÄ™zyka i trudnoÅ›ci w uczeniu siÄ™.

Zaburzenia przetwarzania sÅ‚uchowego uniemożliwiajÄ… podopiecznym odbiór i analizÄ™ ważnych informacji, jakie docierajÄ… z otoczenia. Nadmiar wszelkiego rodzaju bodźców wzrokowych i sÅ‚uchowych staje siÄ™ olbrzymim problemem nie tylko w szkole – utrudnia opanowanie przekazywanych treÅ›ci oraz komunikacjÄ™ z rówieÅ›nikami i osobami z najbliższego otoczenia.

ChcielibyÅ›my pomóc dzieciom i mÅ‚odzieży w pokonywaniu tych trudnoÅ›ci poprzez zastosowanie nowej terapii. GÅ‚ównym elementem programu terapeutycznego jest trening sÅ‚uchowy, którego celem jest poprawa tzw. wyższych funkcji sÅ‚uchowych. Aktywny trening sÅ‚uchowy Neuroflow dr. Andrzeja Senderskiego dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sÅ‚uchowego pomaga w wyksztaÅ‚ceniu wÅ‚aÅ›ciwych nawyków sÅ‚uchowych.

Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow prowadzony z podopiecznymi polegać będzie na:

- diagnozie – opierajÄ…cej siÄ™ na behawioralnych testach psychoakustycznych, dziÄ™ki którym specjalista oceni sprawność przetwarzania sÅ‚uchowego (badanie wyższych funkcji sÅ‚uchowych),
- terapii – opracowaniu zindywidualizowanego programu terapeutycznego przez specjalistów,
- treningu – prowadzonym w gabinecie terapeutycznym.

Poprzedzony bÄ™dzie przygotowaniem 2 terapeutów integracji sensorycznej do prowadzenia treningu sÅ‚uchowego i zakupem odpowiedniego sprzÄ™tu oraz rejestracjÄ… w OÅ›rodku Neuroflow.

Te dziaÅ‚ania wymagaÅ‚y pozyskania Å›rodków, których nie posiadaÅ‚o Stowarzyszenie, jednak opisywane w literaturze efekty terapii Neuroflow sÄ… warte wÅ‚ożonego wysiÅ‚ku merytorycznego i finansowego.

Spodziewane efekty Aktywnego Treningu SÅ‚uchowego: poprawa wyrazistoÅ›ci mowy – lepsza komunikacja z otoczeniem, podwyższenie możliwoÅ›ci sÅ‚uchowych, utrzymanie uwagi na gÅ‚osie nauczyciela w szumie i haÅ‚asie, wydÅ‚użenie czasu skupienia uwagi,  zwiÄ™kszenie podzielnoÅ›ci uwagi, gdy jednoczeÅ›nie mówi kilka osób, poprawa w zakresie pamiÄ™ci sÅ‚uchowej, poprawa w zakresie artykulacji i melodii jÄ™zyka, uspokojenie (emocjonalne oraz w zakresie ciaÅ‚a – mniej wspóÅ‚ruchów), Prowadzona terapia w dÅ‚uższym czasie, skutkować bÄ™dzie lepszym funkcjonowaniem, w tym: poprawÄ… wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejÄ™tnoÅ›ci czytania, pisania i uczenia siÄ™ drogÄ… sÅ‚uchowÄ….

Beata T