
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZY „JESTEM BEZPIECZNY”
Opracowały: Katarzyna Bubieniec, Zyta Biernacka
TEMAT:
,,Jestem bezpieczny’’
ADRESAT:
Wychowankowie internatu gr. I, II, III, IV, rodzice, wychowawcy.
TERMIN REALIZACJI:
7 wrzesień 2015r. – 30 wrzesień 2015r.
CELE GŁÓWNE:
Ustalenie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią
- Kształtowanie postawy rozwagi i ostrożności w różnych sytuacjach.
- Poznanie przez ucznia miejsc niebezpiecznych.
- Kształtowanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji
- Wyrabianie dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi.
- Zintegrowanie zespołów klasowych.
- Kształtowanie aktywnych postaw podczas zajęć.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.
- Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym
CELE SZCZEGÓŁOWE :
Uczeń zna:
- Podstawowe zasady bezpiecznego zachowania
- Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach
- Zna numery policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego oraz zasady korzystania z nich
Uczeń rozumie:
- Konieczność przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania
- Znaczenie bezpiecznych zachowań
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i kolegów
- Związek miedzy zachowaniem człowieka a zagrożeniem dla jego zdrowia i życia
Uczeń potrafi:
- Respektować sformułowane zasady bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią
- Potrafi bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym
- Przestrzega reguł obowiązujących w grach i zabawach zespołowych
- Odpowiednio zachować się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu
- Dostrzega niebezpieczne sytuacje
- Zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu: Wychowawcy internatu
Metody i formy realizacji projektu: pogadanki, pokaz, opowiadanie, dyskusja, działania praktyczne, samodzielna praca wychowanków, twórczość plastyczna
Formy zajęć: indywidualne, grupowe, zespołowe
Harmonogram działań:
L.p. |
Zadania i formy realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
1. |
Moje prawa i obowiązki- zapoznanie wychowanków z regulaminami obowiązującymi w internacie SOSW w Sokółce oraz zakazem samodzielnego wychodzenia nad okoliczny zalew.
|
Wychowawcy internatu |
7-11 IX |
|
2. |
Miejsca i sytuacje, w których zachowujemy szczególną ostrożność - schody, korytarze, łazienki- praktyczne ćwiczenia w sytuacjach naturalnych, pogadanka, rozmowa kierowana.
|
Wychowawcy internatu |
7-11 IX |
|
3. |
Baw się i bądź bezpieczny- zasady zachowania się na placu zabaw, boisku szkolnym, sali gimnastycznej - spotkanie integracyjne przy ognisku.
|
Wychowawcy internatu |
7-11 IX |
|
4. |
Jak bezpiecznie obchodzić się z prądem i gorącą wodą- zajęcia praktyczne w sytuacjach naturalnych oraz podczas zajęć tematycznych, nauka obsługi urządzeń elektrycznych z których korzystają wychowankowie w internacie.
|
Wychowawcy internatu |
7-11 IX |
|
5. |
Internet, telefon- to wciąga. Jak nie ulegać pokusom nowoczesnych mediów. Zasada ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznajomych- zajęcia warsztatowe, wykorzystanie informacji dostępnych w Internecie.
|
Wychowawcy internatu |
14-18 IX |
|
6. |
Bezpiecznie poruszamy się w ruchu pieszym w terenie- grupowe zajęcia praktyczne- wycieczka po najbliższej okolicy. |
Wychowawcy internatu |
14-18 IX |
|
7. |
Zasady bezpiecznego korzystania ze środków transportu- auto osobowe, bus, autobus, pociąg- wycieczka autobusem komunikacji miejskiej do centrum miasta. |
Wychowawcy internatu |
14-18 IX |
|
8. |
Ciekawe formy spędzania czasu wolnego - burza pomysłów podczas wyborów do MRI. |
Wychowawcy internatu |
21-25 IX
|
|
9. |
Dopalacze, tytoń, alkohol, narkotyki - wiem kiedy powiedzieć NIE i jak się przed tym bronić - zajęcia grupowe, wykorzystanie ulotek informacyjnych, materiałów edukacyjnych dostępnych na stronach internetowych, wykonanie plakatów ph. ,,Stop uzależnieniom”. |
Wychowawcy internatu |
21-25 IX
|
|
10. |
Udzielanie pierwszej pomocy, znajomość numerów alarmowych - zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych WOŚP, ćwiczenia praktyczne. |
Wychowawcy internatu |
21-25 IX
|
|
11. |
Ewakuacyjne szlaki komunikacyjne - udział w ewakuacji próbnej zorganizowanej przez Straż Pożarną lub koordynatora ds. bezpieczeństwa. |
Wychowawcy internatu K.Bubieniec |
1-15 IX |
|
12. |
Wypracowanie folderów informacyjnych nt. bezpieczeństwa dla rodziców- zajęcia praktyczne przy komputerze. Jestem bezpieczny konkurs wiedzy o bezpieczeństwie oraz zabawy sportowe w formie turnieju zespołów jako podsumowanie projektu. |
Wychowawcy internatu K.Bubieniec Z.Biernacka |
28-30 IX |
|
Ewaluacja projektu - udział wychowanków w konkursie wiedzy o bezpieczeństwie i w zabawach sportowych w formie turnieju zespołów.
Podsumowanie działań projektu edukacyjno - wychowawczego ,,Jestem bezpieczny”
W dniach 7- 30.IX.2015r. w internacie SOSW w Sokółce zrealizowany został projekt edukacyjno - wychowawczy p.h. ,,Jestem bezpieczny”.
Zadania projektu zostały opracowane w taki sposób, aby aktywności w których uczestniczyli wychowankowie wynikały z codziennych, naturalnych sytuacji.
Wychowankowie zapoznali się ze swoimi prawami i obowiązkami. Odbyły się praktyczne zajęcia korzystania z miejsc, w których zachować należy szczególną ostrożność - korytarze, schody, łazienki, plac zabaw, przejścia dla pieszych. Przypomniane zostały zasady korzystania z nowoczesnych mediów - Internetu i telefonów komórkowych. W czasie zajęć praktycznie przećwiczono również zasady korzystania ze środków transportu miejskiej komunikacji. Starsi wychowankowie zostali zapoznani ze skutkami zażywania dopalaczy oraz innych środków uzależniających. Przypomniane zostały numery alarmowe oraz zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Podczas praktycznych zajęć przećwiczone zostały szlaki ewakuacyjne. Wychowankowie uczestniczyli również w integracyjnym ognisku, podczas którego praktycznie stosowali zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na placu i boisku szkolnym. W trakcie realizacji projektu wspieraliśmy rodziców prowadząc indywidualne rozmowy, wychowankowie opracowali krótkie ulotki informacyjne z najważniejszymi zasadami bezpieczeństwa, które poznali podczas realizacji projektu. Wszyscy wychowankowie z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w zabawach sportowych w formie turnieju zespołów oraz konkursie wiedzy o bezpieczeństwie.
Efekty projektu przeniosły się na zachowanie zasad bezpieczeństwa w sytuacjach codziennego życia.
Katarzyna Bubieniec