http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_684/indeks.jpgW II semestrze roku szkolnego 2018/2019 uczniowie SOSW uczestniczyli w realizacji programu „Uczymy Dzieci Programować”. Uczymy dzieci programować to ogólnopolski program edukacyjny kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Organizatorem jest marka Edu-Sense we współpracy z panią Anną Świć - autorką bloga „Kodowanie na dywanie”. Celem programu jest wprowadzanie uczniów w świat programowania i robotyki, oswajanie nowoczesnej technologii poprzez doświadczenia i zabawę. Autorzy programu dążą to tego, by dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kod, żeby myślały, doświadczały, poszukiwały, kreatywnie, odważnie patrzyły na świat.

Ze względu na ogromne korzyści płynące z nauki programowania, do programu przystąpiłam z uczniami Ośrodka. Celem programu jest świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji. Aktywności wykonywane w działaniach: uczą współpracy w grupie, wytrwałości, budowaniu wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej. Uczniowie realizujący zajęcia w programie projektują trasy przejścia, drogi dojścia do celu, układają różne przedmioty wg instrukcji literowo-cyfrowych ,rozwiązują Sudoku związane z realizowanym tematem np. koszyk wielkanocny, kurczak, żaba, bałwanek. Realizacji treści programu sprzyja również utrwaleniu kierunków góra dół, w lewo, w prawo np. układanie wiosennych tulipanów zgodnie z warunkami w jednej kolumnie tulipany zwrócone w lewo, drugiej prosto, trzeciej w prawo. Oś symetrii jakże to brzmi. Wiosenna łąka, a na niej motyle i kwiaty, układane według kodów z kolorowych karteczek i lustro pomogły im poznać to tajemnicze zjawisko.

Największym odkryciem i zarazem wspaniałym budulcem są jednorazowe kolorowe kubeczki w 10 kolorach. Dzięki kubeczkom powstają coraz to nowe i wyższe piramidy, nasze dłonie i palce ćwiczą sprawność oraz ćwiczymy cierpliwość i wytrwałość. Kubeczki są doskonałym przyborem wykorzystywanym do budowania piramid wg wzoru oraz do budowania zgodnie z podanym kodem np. w pierwszym piętrze są dwa kubeczki różowe, cztery niebieskie oraz pozostałe w dowolnym kolorze tak, aby ich było nie więcej niż 10. Na drugim piętrze powinno być 9 kubeczków w np. niebieskim kolorze. Kubeczki dają także inne kreatywne możliwości: każdemu z nich przypisujemy wartość i obliczamy, dopełniamy nimi np. do 10. Młodzi ludzie nawet nie zdają sobie sprawy ile matematycznych obliczeń muszą dokonać, aby wszystko się zgadzało. Każdemu kubeczkowi przypisujemy część mowy i ruszamy do budowania zadań, młodzi realizatorzy programu nawet nie myślą, że przy okazji zabawy z kubeczkami, doskonalą znajomość języka polskiego. W końcu karty pracy, na których na specjalnej kratownicy zamalowujemy wskazane pola i nagle pojawia się obrazek zgodny z tematem jednostki lekcyjnej. Na specjalnej macie układają również kubeczki lub samoprzylepne karteczki wg kodów literowo-cyfrowych i wchodzą na ławkę , aby obejrzeć swoje dzieła z góry i nazwać powstały obraz i patrząc na niego i nie wierzą że jest taki realistyczny.

W ramach realizacji  programu stawiają pierwsze kroki oraz podejmują próby projektowania dróg przejścia w aplikacji Run Marco oraz wykonują zadania ze strony www.https://code.org/learn.

 Na razie uczniowie programują offline, marzą o tym aby móc napisać i oznaczyć kodami trasę przejazdu robota edukacyjnego Ozobota, zaprogramować robota pszczółkę Beebota, który pokona trasę wyznaczoną według ich pomysłu zgodnie z ich warunkami lub Robot Photon zamiga do nas swoimi czułkami na znak że jest gotowy do działania i czeka na zaprogramowanie go. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację programu w kolejnym roku szkolnym oraz liczymy na to, że w naszej szkole pojawią się roboty, które odkryją przed nami tajniki programowania tym razem nie „offlinowego”. Zdjęcia

Koordynatorem programu jest p.Zuzanna Szarkowska–Czeczko