Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dzieci i młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego im. J. Korczaka w Sokółce w ramach półkolonii letnich organizowanych przez Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” uczestniczyły w grupowych i indywidualnych zajęciach terapeutycznych. Zajęcia i warsztaty obejmowały różnorodną tematykę i były prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę terapeutyczną, posiadającą doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi. W dniach 29.06.2018-06.07.2018r. odbyły się zajęcia terapeutyczne z zakresu:
Integracja sensoryczna, w której uczestniczyło indywidualnie troje podopiecznych. Zajęcia miały na celu poprawę samooceny i wiary w siebie, poprawę koordynacji, równowagi oraz motoryki dużej i małej. Udział w tego typu zajęciach zwiększa zaangażowanie dziecka w podejmowanie nowych, trudniejszych zadań, poprawia koncentrację i skuteczność wykonywanych poleceń, zmniejsza wrażliwość dotykową oraz objawy nadpobudliwości psychoruchowej. Dziecko jest w stanie kontrolować swoje reakcje na otoczenie. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Bożena Rećko
Zajęcia polisensoryczne w Sali Doświadczania Świata, które zorganizowane były podopiecznym w formie grupowej. Zajęcia miały na celu: oswojenie z różnymi bodźcami w kontrolowanym nasileniu i środowisku, likwidowanie zaburzeń sensorycznych, osiąganie stanu relaksacji, lepsze rozumienie otoczenia, motywowanie do podejmowania aktywności, rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci sensorycznej, rozwijanie orientacji w schemacie ciała oraz w przestrzeni, zwiększanie chęci do nawiązywania kontaktu, wywoływanie zadowolenia i poczucia bezpieczeństwa, rozwijanie wrażliwości słuchowej, a także usprawniania wszystkich zmysłów: smaku, węchu, dotyku, słuchu, wzroku. Zajęcia odbyły się w Sali Doświadczania Świata z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu: kolumny bulgoczącej, kolumny z piórkami, kurtyny światłowodów, łóżka wodnego, emitera zapachów, lampy świetlnej i błyskowej, czarodziejskiej kuli, szachownicy z kontrastowymi kolorami, podestu wibracyjno – dźwiękowego. Wiele doznań zmysłowych przeżyli podopieczni podczas zabaw z włączonym światłem ultrafioletowym, kiedy samodzielnie wykonywali kule z papieru, włączali świecące zwierzątka, rozpoznawali i utrwalali kolory i kształty czy chodzili po fakturowej ścieżce. Wiele radości przyniosły uczestnikom zabawy fakturowymi kwadratami i obrazkami, sensorycznymi misiami i piłeczkami.
Podczas zajęć podopieczni usprawnili umiejętności komunikacyjne, poddali się stymulacji zmysłów, reagowali na określone bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, zapachowe, czerpali radość z uczestnictwa w zabawach, dotykali, chwytali podawane przedmioty, manipulowali nimi, współdziałali z nauczycielem i w grupie, koncentrowali uwagę na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych, dotykowych i węchowych, doskonalili sprawność manualną, usprawniali motorykę dużą, chętnie i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Marta Kulmaczewska
Rehabilitacja ruchowa, która oprócz tradycyjnej formy prowadzona była w Sali do hydromasażu. Celem tych zajęć była aktywizacja ruchowa narządu ruchu w środowisku wodnym, podniesienie sprawności ogólnej oraz kształcenie umiejętności samoobsługowych: ubieranie, rozbieranie, posługiwanie się suszarką, przestrzeganie zasad higieny osobistej. Podopieczni mieli za zadanie wyjmowane przedmiotów z wody według koloru, kształtu, za pomocą wiaderka lub sitka, obserwowali zachowanie się przedmiotów w środowisku wodnym. Podejmowali próby łapania bąbelków ćwicząc przy tym koordynację wzrokowo-ruchową. Znalazł się także czas na „błogie lenistwo” i relaks podczas hydromasażu. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Zuzanna Szarkowska-Czeczko
Zajęcia rewalidacyjne w zakresie Terapii EEG Biofeedback, gdzie podczas treningów wykorzystywany był specjalistyczny sprzęt wraz z oprogramowaniem do obserwacji aktywności i pracy mózgu. Atrakcyjna forma zajęć z wykorzystaniem gier multimedialnych sprawiła, że nabywanie kolejnych umiejętności stało się dla uczestników półkolonii ekscytującą zabawą i prawdziwą przyjemnością. Podczas treningu dzieci uczyły się rozpoznawać własne reakcje udoskonalając działania własnego organizmu, aktywizowały pracę mózgu, ćwiczyły umiejętność skupiania uwagi na określonym zadaniu.
Zajęcia prowadziła p. Beata Mozolewska
Zajęcia rozwijające kreatywność w zakresie muzyki, prowadzone dla podopiecznych miały na celu rozwijanie zainteresowań muzycznych, kształcenia rytmu, koordynacji słuchowo – ruchowej, redukowanie napięć, opanowanie emocji, mobilizowanie do koncentracji uwagi. Te spotkania były doskonałą okazją aby pobawić się rytmem, pograć wspólnie na bębnach i spędzić czas z innymi podczas zabaw z dźwiękami instrumentów perkusyjnych. Była to podróż po świecie i zwiedzanie nowych przestrzeni rytmicznych i muzycznych. Dzieci i młodzież poznawały podstawy techniki gry na bębnach djembe, conga, cajon oraz tradycyjne rytmy Afryki, Kuby, Brazylii. Wspólne muzykowanie dawało uczestnikom wiele radości i poczucie satysfakcji z tworzenia. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Zyta Biernacka
Zajęcia rozwijające kreatywność w zakresie plastyki, miały na celu pobudzanie aktywności i wyobraźni podopiecznych, a także odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień. Zajęcia sprzyjały ośmielaniu dzieci i młodzieży do podejmowania swobodnej twórczości, wdrażania własnych pomysłów i fantazji.
Wprowadzeniem do tematu plastycznego była wizualizacja do nagrania dźwiękowego, wspieranego opowiadaniem prowadzącego. Podopieczni z opaskami na oczach słuchali szumu fal, odgłosów ptaków oraz wyobrażali sobie letni dzień na plaży. Z nieskrywaną ochotą opowiadali co „widzą”, robią, jaka jest pogoda, jakie emocje im towarzyszą. Z zaangażowaniem łączyli barwy i tworzyli własne interpretacje tematu. W efekcie powstały piękne, wielobarwne prace w letnim klimacie, które zostały wyeksponowane na wystawie w holu ośrodka. Będzie je można oglądać do końca lipca w SOSW. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Ewa Wińska
Zajęcia rozwijające kreatywność w zakresie ceramiki oprócz celu głównego, jakim było przygotowanie przez podopiecznych pamiątki z kolonii, miały też za zadanie przełamywanie barier podopiecznych w zetknięciu z nietypowym tworzywem. Prawie wszyscy podopieczni wykazali na początku postawę zachowania dystansu, niechęć do tzw. ubrudzenia się. Obserwacja reakcji dzieci w trakcie postępującej pracy wykazała, że w miarę upływu czasu dzieci otwierały się na możliwości przekształcalnego tworzywa jakim jest glina, odkrywały coraz więcej własnych możliwości w zetknięciu z materiałem, zapominały o otoczeniu i poddawały się swobodnej ekspresji twórczej. Postawa dystansu została zastąpiona postawą zaangażowania i aktywności. Stopniowo z bezkształtnej masy powstawały własnoręcznie uformowane przez podopiecznych pamiątki z wakacji – medaliony i amulety. Zajęcia oprócz rozwijania zdolności manualnych i wyobraźni, były świetna okazją do przełamywania własnych ograniczeń, sprzyjało to uwalnianiu emocji i odreagowywaniu stresu poprzez proces twórczy. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Ewa Wińska
Zajęcia Sensoplastyki, oparte na pracy z ekologicznych i biodegradowalnych materiałów plastycznych, które przygotowuje się z łatwo dostępnych artykułów spożywczych. Dzięki czemu materiały są w pełni bezpieczne. Celem zajęć było poszukiwanie porozumienia z dzieckiem poprzez wszystkie zmysły, a także rozwój osobowości, usprawniania ruchowego, usprawniania manualnego, rozwijania świadomości własnego ciała. Był to wyjątkowy, pełen radości czas, w którym uczestnicy rozwijali swoją pomysłowość i wyobraźnię poprzez działania na otwartej przestrzeni. Podopieczni półkolonii obserwowali jak suchy i sypki produkt zmienia się w mokry i kleisty, a następnie w miękki i stały. Słuchali reakcji łączenia się ze sobą niektórych produktów. Wąchali pachnące masy, a także mieli możliwość dotykania i chodzenia po różnych fakturach stworzonych przez nich mas. Wszystkie działania uczestnicy półkolonii wykonywali z ogromnym zaangażowaniem, były kolorową, fajną zabawą, a radość i emocje jakich doświadczały na zajęciach sprawiły, że byli szczęśliwymi dziećmi! Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Katarzyna Dylewska
Warsztaty kulinarne, podczas których podopieczni skoncentrowali się na warzywach, owocach - produktach witaminowych, jogurtach - produktach białkowych i makaronie – produktach zbożowych, określając ich rolę w żywieniu człowieka, umiejscawiając je w piramidzie żywieniowej i sporządzając różnorodne potrawy i napoje. Podczas pracy wychowankowie zwracali uwagę na zachowanie zasad bhp, porządek na stanowisku pracy, higienę produkcji. Poprawnie wyeksponowali wyroby gotowe, dobierając odpowiednie naczynia oraz kulturalnie spożyli przygotowane przez siebie potrawy i napoje. A były to: surówka zielona , surówka z kapusty pekińskiej, sałatka z makaronem, koktaile owocowe z wykorzystaniem owoców południowych i jagodowych, miodu, jogurtu.
Wszystkim uczestnikom bardzo smakowało to co przygotowali. Była to prawdziwa „bomba witaminowa”. Na koniec zajęć każdy z uczestników otrzymał upominek w postaci owoców i warzyw. Zdjęcia
Zajęcia prowadziła p. Bożena Mróz