https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_823/img_20190530_105859_resized_20190601_073552122.jpgDnia 30.05.2019r. uczniowie klasy I – II Branżowej Szkoły I Stopnia i klasy III Zasadniczej Szkoły Zawodowej SOSW kształcący się w zawodzie „Kucharz” uczestniczyli w wycieczce zawodoznawczej do Chłodni „Eskimos” w Sokółce. Organizatorem był nauczyciel przedmiotów zawodowych gastronomicznych p. Bożena Mróz. Dzięki przychylności Kierownika zakładu – p.Janusza Chojnowskiego oraz Kierownika Kontroli Jakosci – p. Krzysztofa Płonowskiego mogliśmy zwiedzić zakład produkcyjny, jego poszczególne działy, maszyny i urządzenia oraz poznać specyfikę pracy w zakładzie.

Tego dnia pogoda nam dopisała. Było słonecznie i bardzo gorąco. Taka wycieczka do chłodni w tak upalny dzień była więc trafem w dziesiątkę. Po krótkiej pogawędce uczniów z kierownikiem zakładu dotyczącej szkoły w której się uczą, zawodu, który chcą zdobyć, celu przybycia i okazaniu książeczek do celów sanitarno-epidemiologicznych oraz podpisaniu stosownych dokumentów, mogliśmy założyć udostępnione ciepłe kurtki oraz odzież ochronną. Po dokładnym umyciu rąk i założeniu rękawiczek udaliśmy się z naszym przewodnikiem – Kierownikiem Kontroli Jakości – p. Krzysztofem Płonowskim na halę surowcową, gdzie przerabia się świeży surowiec przed mrożeniem, myje się go, tnie, sortuje, blanszuje. Mogliśmy popróbować blanszowanej fasoli czerwonej. Czerwona fasola głównie eksportowana jest na zachód, u nas bardziej popularna jest fasola biała. Fasola mrożona, truskawki mrożone, kalafior, brokuły mrożone sortowane są w sortowni, wybierane są i usuwane sztuki popękane, gorszej jakości. Z zainteresowaniem obserwowaliśmy pracę ludzi na różnych stanowiskach w dziale produkcyjnym i z zaciekawieniem słuchaliśmy opowiadań pana Kierownika.

Widzieliśmy również urządzenia do laserowo-optycznego sortowania oraz detektor metalu, który sprawdza daną partię warzyw, owoców na obecność metalu. Towary te przywożone są nie tylko z Polski, ale również z całego świata (np.Meksyk, Peru). Jeżeli jest zanieczyszczenie to partia zostaje odrzucana.

Mogliśmy zaobserwować również proces pakowania owoców: mango, ananas, papaja w małe torebki, a potem w duże, zbiorcze opakowania za pomocą pakowarki. Asortyment jest mieszany. Przemieszczając się trzeba było uważać, bo jeździły wózki widłowe. Na hali było dość chłodno. Wyższa temperatura panowała w magazynie opakowań używanych w produkcji, do którego się udaliśmy. Stosowane opakowania to: folie, kartony, worki.

Nie za długo cieszyliśmy się ciepłem. W komorze chłodniczej doświadczyliśmy znacznie obniżonej temperatury do -22 st. C. Brrr. To tu składowane są zapakowane wyroby gotowe, które dalej wędrują na eksport do klienta. Podłoga była dość śliska, więc trzeba było uważać. Widzieliśmy też rampę przeładunkową - z komory chłodniczej wyrób gotowy jest ładowany do samochodu.

Z chłodnych pomieszczeń wyszliśmy na zewnątrz, było słonecznie i bardzo gorąco. Zobaczyliśmy ogromne namioty, w których przygotowuje się rozsady warzyw dla rolników – kalafiora, brokuła. Wysłuchaliśmy opowieści o całym procesie technologicznym, zobaczyliśmy urządzenia do tego wykorzystywane oraz mnóstwo sadzonek kalafiora, brokuła, dyni. Zapotrzebowanie jest duże, w większości na potrzeby naszych plantatorów. Uczniowie słuchali z zainteresowaniem, nawet chętni byli popracować przy sadzonkach. Kolejne kroki skierowaliśmy do przyzakładowej oczyszczalni ścieków.

Na zakończenie wycieczki w gabinecie kierownika zostaliśmy poczęstowani świeżymi owocami: truskawkami, borówką amerykańską, bananami, mango, ananasem i papaja oraz otrzymaliśmy ogromną ilość mrożonek – owoców krajowych i egzotycznych oraz warzyw, które na pewno wykorzystamy podczas zajęć praktycznych, jako dodatki do deserów, sporządzając koktajle, przekąski, bądź zupy.

Podziękowaliśmy Kierownictwu za umożliwienie zwiedzenia zakładu produkcyjnego, znanego i cenionego producenta mrożonych owoców i warzyw na rynkach światowych. Cieszyliśmy się i byliśmy jednocześnie dumni z faktu, że w naszym mieście Sokółka istnieje firma Eskimos, która stoi na czele wszystkich zamrażalni w Polsce.

Wycieczka była bardzo interesująca i ciekawa. Pełni wrażeń, bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia szczęśliwie wróciliśmy do szkoły – troszkę zziębnięci brrr. :)

Dziękujemy bardzo!!!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wycieczki.