http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

/images/logo_kompetentni.png

https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_838/2.jpgProjekt p.n.„Kompetentni i wykwalifikowani” jest wspóÅ‚finansowany przez UniÄ™ EuropejskÄ… w ramach Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego  na lata 2014 - 2020, OÅ› priorytetowa III Kompetencje i Kwalifikacje, DziaÅ‚anie 3.3 KsztaÅ‚cenie zawodowe mÅ‚odzieży na rzecz konkurencyjnoÅ›ci podlaskiej gospodarki, PoddziaÅ‚anie 3.3.1 KsztaÅ‚cenie zawodowe mÅ‚odzieży na rzecz konkurencyjnoÅ›ci podlaskiej gospodarki – poza ZIT BOF.

GÅ‚ównym celem caÅ‚ego projektu byÅ‚o ksztaÅ‚towanie i rozwijanie zdolnoÅ›ci uczniów szkóÅ‚ ponadgimnazjalnych poprzez podniesienie ich kompetencji kluczowych niezbÄ™dnych na rynku pracy, wzmocnienie ksztaÅ‚cenia zawodowego, szkolenie i edukacja majÄ…ca wpÅ‚yw na osobisty rozwój ucznia w kontekÅ›cie konkurencyjnoÅ›ci podlaskiej gospodarki, uÅ‚atwienie startu w dorosÅ‚e życie i pomoc w wyborze Å›cieżki kariery zawodowej.

W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie szkoÅ‚y ponadgimnazjalnej z kl.II Branżowej SzkoÅ‚y I Stopnia Nr 3 i z klasy III Zasadniczej SzkoÅ‚y Zawodowej Nr 3 Specjalnego OÅ›rodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w SokóÅ‚ce ksztaÅ‚cÄ…cy siÄ™ w zawodzie „Kucharz” uczestniczyli po raz drugi w II edycji projektu: „Kompetentni i wykwalifikowani”. W ramach projektu 5 uczniów otrzymaÅ‚o stypendia naukowe za aktywnÄ… dziaÅ‚alność w roku szkolnym 2017/2018 na rzecz Å›rodowiska lokalnego i aktywny udziaÅ‚ w innych dziedzinach życia spoÅ‚ecznego. ZÅ‚ożone wnioski zostaÅ‚y przez mÅ‚odzież dobrze uzasadnione z konkretnymi przykÅ‚adami ich dziaÅ‚aÅ„, które  nie byÅ‚y jednorazowe i  miaÅ‚y charakter ciÄ…gÅ‚y. Uroczyste wrÄ™czenie stypendiów naukowych odbyÅ‚o siÄ™ w SOSW z rÄ…k p.Starosty – p.Piotra Rećko podczas akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Stypendia naukowe byÅ‚y przekazane w obecnoÅ›ci zaproszonych goÅ›ci - CzÅ‚onka ZarzÄ…du Krzysztofa Szczebiota, P.Dyrektor WydziaÅ‚u Spraw SpoÅ‚ecznych Anny AniÅ›kiewicz oraz P.Kierownik Referatu OÅ›wiaty Anetty Zubrzyckiej. 

Dnia 20 grudnia 2018r. uczniowie z Branżowej SzkoÅ‚y I Stopnia i Zasadniczej SzkoÅ‚y Zawodowej SOSW w SokóÅ‚ce pod opiekÄ… nauczyciela przedmiotów zawodowych bÄ™dÄ…cego szkolnym koordynatorem projektu: „Kompetentni i wykwalifikowani” – p.Bożeny Mróz udali siÄ™ do Starostwa Powiatowego w SokóÅ‚ce, gdzie w sali konferencyjnej odbyÅ‚o siÄ™ uroczyste podpisanie umów z uczniami czterech szkóÅ‚ i placówek systemu oÅ›wiaty, dla których organem prowadzÄ…cym jest Powiat Sokólski.

Nasi uczniowie w ramach projektu skorzystali z nastÄ™pujÄ…cych form wsparcia: dodatkowe zajÄ™cia wyrównawcze z przedmiotów ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych, tj. z matematyki – 11 godzin (2 uczniów), z chemii – 8 godzin (2 uczniów), dodatkowe zajÄ™cia wyrównawcze z przedmiotów zawodowych, tj. z technologii gastronomicznej z towaroznawstwem – 25 godzin (4 uczniów), warsztaty tematyczne w zakresie narzÄ™dzi technologii informacyjno - komunikacyjnych (ICT) – 24 godziny ( 2 uczniów) i 24 godziny (3 uczniów) oraz zajÄ™cia z pedagogiem – Indywidualne Plany Edukacyjno - Zawodowe (IPD) – 6 godzin (6 uczniów). W wymienionych formach wsparcia Å‚Ä…cznie uczestniczyÅ‚o 6 uczniów. DodatkowÄ… formÄ… pomocy dla uczniów realizujÄ…cych zajÄ™cia byÅ‚y przekazane pomoce dydaktyczne w postaci podrÄ™czników z poszczególnych przedmiotów i materiaÅ‚y szkoleniowe.

Pierwsze zajÄ™cia projektowe rozpoczęły siÄ™ po przerwie Å›wiÄ…tecznej w styczniu 2019r. i trwaÅ‚y do koÅ„ca maja 2019r. Prowadzone byÅ‚y w oparciu o potrzeby edukacyjne uczniów, w zakresie objÄ™tym programem nauczania i  

dostosowane do ich możliwoÅ›ci. Nad realizacjÄ… zaplanowanych zadaÅ„ rozwijajÄ…cych kompetencje kluczowe niezbÄ™dne na rynku pracy, czuwaÅ‚a wykwalifikowana kadra nauczycieli, wykorzystujÄ…ca aktywne metody pracy.  Uczniowie pracowali w maÅ‚ych 2-3-4- osobowych grupach, co sprzyjaÅ‚o indywidualizacji nauczania, w miÅ‚ej i życzliwej atmosferze. ChÄ™tnie przychodzili na zajÄ™cia w swoim czasie wolnym i  byli zadowoleni z efektów swojej pracy.

Pedagog szkolny prowadzÄ…c zajÄ™cia : „SporzÄ…dzanie Indywidualnych Planów DziaÅ‚ania” (IPD) udzielaÅ‚ indywidualnych porad zawodowych z wykorzystaniem narzÄ™dzi wspierajÄ…cych proces doradczy, diagnozowaÅ‚ zdolnoÅ›ci, zainteresowania, cechy psychofizyczne z wykorzystaniem dostÄ™pnych narzÄ™dzi psychologicznego pomiaru, identyfikowaÅ‚ zasoby ucznia (mocne i sÅ‚abe strony, ograniczenia i możliwoÅ›ci, trudnoÅ›ci, potrzeby zawodowe).

Na dodatkowych zajÄ™ciach wyrównawczych z chemii poÅ‚ożono szczególny nacisk na aspekt wychowawczy, m.in. na umiejÄ™tność pracy w grupach i uczenie siÄ™ przez wspóÅ‚pracÄ™. Zapoznano uczniów z kolejnymi metodami badania wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i identyfikacji substancji z wykorzystaniem substancji używanych w życiu codziennym, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na rozwój zainteresowania chemiÄ…, jako naukÄ… odgrywajÄ…cÄ… znaczÄ…cÄ… rolÄ™ we wszystkich dziedzinach dziaÅ‚alnoÅ›ci czÅ‚owieka. Łączono teoriÄ™ z praktykÄ…, przybliżono chemiÄ™ do praktyki dnia codziennego. ZajÄ™cia byÅ‚y efektywne, czego dowodem byÅ‚y bardzo wysokie wyniki uczniów z przeprowadzonego testu wiedzy na zakoÅ„czenie.

Podczas realizowania programu dodatkowych zajęć wyrównawczych  z matematyki najwiÄ™kszÄ… uwagÄ™ zwrócono na wykorzystanie wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci matematycznych w praktyce, zwiÄ…zanych z nauczanym zawodem. Doskonalono m.in. umiejÄ™tnoÅ›ci przeliczania i zamiany jednostek miar i wag, wykorzystywania procentów w życiu codziennym, z którymi uczniowie mieli najwiÄ™ksze problemy.

DziÄ™ki dodatkowym zajÄ™ciom z technologii gastronomicznej z towaroznawstwem w znaczÄ…cym stopniu zostaÅ‚y wyrównane braki w wiedzy z przedmiotu, co miaÅ‚o odzwierciedlenie w przeprowadzonym teÅ›cie wiedzy na zakoÅ„czenie zajęć, z którego wyniki byÅ‚y bardzo wysokie. Uczniowie zdawali sobie sprawÄ™ z tego, że podbudowa teoretyczna w zakresie gastronomii jest niezbÄ™dna, by dobrze i z peÅ‚nÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… wykonywać zadania zawodowe praktyczne. ChÄ™tnie uczÄ™szczali na zajÄ™cia. Mieli wysokÄ… motywacjÄ™ do nauki, gdyż wiedzieli, że w czerwcu tego roku i w roku nastÄ™pnym  czeka ich egzamin zawodowy, który, żeby zdać - potrzebna jest szeroka i utrwalona wiedza. DziÄ™ki tym zajÄ™ciom zaplanowane przez nauczyciela treÅ›ci ksztaÅ‚cenia zostaÅ‚y utrwalone i poszerzone.

Warsztaty tematyczne w zakresie narzÄ™dzi technologii informacyjno – komunikacyjnych (ICT) rozwijaÅ‚y kompetencje kluczowe uczniów w zakresie wyszukiwania informacji w Internecie, posÅ‚ugiwania siÄ™ komputerem i korzystania z niego w bezpieczny sposób. MÅ‚odzież nauczyÅ‚a siÄ™ praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci pisania podaÅ„, CV, robienia prezentacji multimedialnych, wizytówek, nabyÅ‚a umiejÄ™tnoÅ›ci, które bÄ™dÄ… im przydatne w przyszÅ‚ym życiu zawodowym. Dowodem na to byÅ‚y  uzyskane przez uczniów wysokie noty z testu wiedzy i zadaÅ„ praktycznych na zakoÅ„czenie zajęć.

DziÄ™kujemy p. StaroÅ›cie – Piotrowi Rećko, ZarzÄ…dowi Powiatu Sokólskiego za umożliwienie naszym uczniom wÅ‚Ä…czenia siÄ™ w realizacjÄ™ II edycji projektu, uczestniczenia w zajÄ™ciach ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych i zawodowych. DziÄ™kujemy za bardzo dobrÄ… wspóÅ‚pracÄ™ z koordynatorem projektu, inspektorem – p. Marcinem SÅ‚yżem.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

nauczyciel SOSW w SokóÅ‚ce - Bożena Mróz