http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_844/20190604_103954.jpgOd marca do czerwca 2019r roku kontynuowaliÅ›my zajÄ™cia specjalistyczne w ramach rzÄ…dowego programu „Za Å»yciem” finansowanego z budżetu paÅ„stwa w Specjalnym OÅ›rodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w SokóÅ‚ce, który peÅ‚ni funkcjÄ™ wiodÄ…cego OÅ›rodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno - OpiekuÅ„czego Powiatu Sokólskiego. Rekrutacja na zajÄ™cia odbyÅ‚a siÄ™ na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu i zaÅ›wiadczeÅ„ lekarskich. Zrealizowano 422 godziny zajęć, w których braÅ‚o udziaÅ‚ 25 dzieci.

W ramach zajęć oferowane były dzieciom następujące formy pomocy:

Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych

Zajęcia z surdopedagogiem

Zajęcia z oligofrenopedagogiem

Rehabilitacja ruchowa

Zajęcia z logopedii

Zajęcia integracji sensorycznej

Zajęcia z psychologiem

ZajÄ™cia rozwijajÄ…ce kompetencje emocjonalno – spoÅ‚eczne

Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych

W zajÄ™ciach uczestniczyÅ‚o szeÅ›cioro dzieci, w formie indywidualnej. GÅ‚ównym celem zajęć byÅ‚o stymulowanie ogólnego rozwoju psychofizycznego wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania. Podczas pracy rewalidacyjnej wykorzystywane byÅ‚y różne metody pracy dla dziecka ze spektrum autyzmu dostosowane do potrzeb i możliwoÅ›ci każdego uczestnika. Na  zajÄ™ciach stosowane byÅ‚y ćwiczenia wzbogacajÄ…ce doÅ›wiadczenia zmysÅ‚owe w zakresie percepcji wzrokowej, sÅ‚uchowej, dotykowej. Wzmacnianie koncentracji uwagi, spostrzegawczoÅ›ci, rozwijania procesów myÅ›lenia, rozwijania umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczno-komunikacyjnych, komunikowania swoich potrzeb i stanów emocjonalnych. Ważnym czynnikiem podczas wszystkich zajęć byÅ‚o dążenie do wytworzenia pozytywnej wiÄ™zi emocjonalnej oraz ksztaÅ‚towanie poczucia bezpieczeÅ„stwa i zaufania. Nieodzownym elementem pracy byÅ‚a także wspóÅ‚praca z rodzicami dziecka,  polegajÄ…ca  na: nawiÄ…zaniu kontaktu z rodzicami, omówienie wyników pracy i postÄ™pów dziecka, udzielenie instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem, a także mobilizowanie rodziców do systematycznej pracy w domu. ZajÄ™cia ze wzglÄ™du na wiek uczestników prowadzone byÅ‚y w formie zabawy, w której dzieci chÄ™tnie uczestniczyÅ‚y.

Prowadząca zajęcia: Grażyna Tymoszuk

Zajęcia z surdopedagogiem

W zajÄ™ciach uczestniczyÅ‚o dwoje dzieci w formie indywidualnej. GÅ‚ównym celem zajęć byÅ‚o rozwijanie wrażliwoÅ›ci i pamiÄ™ci sÅ‚uchowej. Podczas zajęć surdopedagogicznych prowadzone byÅ‚y ćwiczenia stymulujÄ…ce ogólny rozwój dziecka z wadÄ… sÅ‚uchu, rozwijanie umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych, wzbogacanie sÅ‚ownika czynnego i biernego, ćwiczenia pamiÄ™ci i koncentracji uwagi sÅ‚uchowej, rozwijanie sÅ‚uchu fonemowego, doskonalenie sprawnoÅ›ci artykulacyjnej, wytwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania, rozwijanie odpornoÅ›ci emocjonalnej i wiary we wÅ‚asne siÅ‚y.

Nieodzownym elementem pracy byÅ‚a także wspóÅ‚praca z rodzicami dziecka,  polegajÄ…ca  na: nawiÄ…zaniu kontaktu z rodzicami celem omówienia wyników pracy i postÄ™pów dziecka, udzielenie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, mobilizowaniu rodziców do systematycznej pracy w domu. ZajÄ™cia dostosowane byÅ‚y do wieku i możliwoÅ›ci, poziomu i umiejÄ™tnoÅ›ci dzieci. Ze wzglÄ™du na wiek, gÅ‚ównie w formie zabawy, która jest naturalnÄ… formÄ… aktywnoÅ›ci dzieci w wieku przedszkolnym. ChÅ‚opcy chÄ™tnie uczestniczyli w zajÄ™ciach, które byÅ‚y doskonaÅ‚Ä… zabawÄ… i niezwykÅ‚ym przeżyciem. Prowadzona praca terapeutyczna przyczyniÅ‚a siÄ™ do rozwoju percepcji sÅ‚uchowej, co pozwoliÅ‚o pokonywać trudnoÅ›ci oraz wzmocnić wiarÄ™ we wÅ‚asne siÅ‚y.

Prowadząca zajęcia: Grażyna Tymoszuk

Zajęcia z oligofrenopedagogiem

 GÅ‚ównym celem zajęć byÅ‚o rozwijanie orientacji w schemacie wÅ‚asnego ciaÅ‚a, doskonalenie orientacji przestrzennej, rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegawczoÅ›ci, rozwijanie sprawnoÅ›ci manualnej i grafomotorycznej, ćwiczenie pamiÄ™ci krótkotrwaÅ‚ej, rozwijanie procesów myÅ›lenia (klasyfikowanie, uogólnianie, wnioskowanie, porównywanie) wzmacnianie motywacji do pracy i wysiÅ‚ku umysÅ‚owego, wzmocnienie motoryki maÅ‚ej oraz ruchów precyzyjnych dÅ‚oni oraz wdrażanie do samoobsÅ‚ugi. W trakcie prowadzonych zajęć nauczyciele wykorzystywali karty pracy, gry dydaktyczne, ukÅ‚adanki, puzzle, rozsypanki literowe, obrazkowe, wykreÅ›lanki, labirynty zdaniowe, historyjki obrazkowe oraz klocki o różnych zaczepach i strukturach, zabawki edukacyjne oraz materiaÅ‚y plastyczne, Każda jednostka lekcyjna poÅ›wiÄ™cona byÅ‚a jednemu tematowi i sprzyjaÅ‚a realizacji wyżej wymienionych celów. Wykorzystano zabawy tematyczne, zabawy z naÅ›ladowaniem, zabawy o okreÅ›lonych zasadach oraz zabawy inspirowane przez dziecko. Prowadzone byÅ‚y ćwiczenia stymulujÄ…ce wzrok, sÅ‚uch, dotyk, smak. Zabawy w Sali DoÅ›wiadczenia Åšwiata dostarczyÅ‚y różnorodnych doznaÅ„ stymulujÄ…cych wzrok i percepcjÄ™ wzrokowÄ…. Zabawy sÅ‚uchowe wpÅ‚ynęły na rozwój umiejÄ™tnoÅ›ci sÅ‚uchania i sÅ‚yszenia. Zabawy oparte na wspóÅ‚dziaÅ‚anie wszystkich zmysÅ‚ów dostarczyÅ‚y różnorodnych bodźców dotykowych, zapachowych oraz ruchowych. Zabawy polisensoryczne usprawniÅ‚y pozostaÅ‚e funkcje. Wszystkie zaprojektowane dziaÅ‚ania Å‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ ze spójnÄ…, multisensorycznÄ… caÅ‚ość, która przyczyniaÅ‚a siÄ™ do: dynamizowania rozwoju dziecka, podniesienia stopnia funkcjonowania poznawczego i spoÅ‚ecznego uczestnika zajęć, rozwijania mocnych stron dziecka, wzmocnienia i usprawnienia zaburzonych obszarów funkcjonowania.

Dzięki zajęciom 12 dzieci usprawniło: koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą i grafomotorykę, orientację w schemacie ciała, orientację przestrzenną, koncentrację uwagi, zdolności maniupulacyjne, wrażliwość słuchową, umiejętność logicznego myślenia i spostrzegania.

Prowadzące zajęcia: Marta Kulmaczewska, Magdalena Słyż, Zuzanna Szarkowska-Czeczko

Zajęcia z psychologiem

W tej edycji programu skapiaÅ‚y siÄ™ na rozwoju kompetencji emocjonalno- spoÅ‚ecznych dziecka. W szczególnoÅ›ci na usprawnianiu procesów myÅ›lowych – zdolnoÅ›ci do zauważania zwiÄ…zków miÄ™dzy relacjami i okreÅ›lonymi elementami, a tym samym abstrahowania reguÅ‚ i porzÄ…dkowania otaczajÄ…cego Å›wiata. Dalsza cześć zajęć pozwalaÅ‚a rozwijać dziecko emocjonalnie. Budować pozytywny obraz samego siebie, ksztaÅ‚tować poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci, zdobywać umiejÄ™tnoÅ›ci dostrzegania i wyrażania emocji, trenować umiejÄ™tnoÅ›ci reagowania w sytuacjach trudnych, uczyć siÄ™ sposobów odreagowywania napięć. ZajÄ™cia miaÅ‚y na celu w konsekwencji poszerzyć umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczne dzieci, zwiÄ™kszyć ich możliwoÅ›ci poprawnego i twórczego porozumiewania siÄ™ w różnych sytuacjach, wspóÅ‚dziaÅ‚ania w grupie podczas zabawy i nauki.

ProwadzÄ…ca zajÄ™cia: Oliwia BurdyÅ„ska – Bilmin

Rehabiliatacja ruchowa:

Celem zajęć byÅ‚o: podniesienie ogólnej sprawnoÅ›ci i wydolnoÅ›ci fizycznej organizmu, ksztaÅ‚towanie prawidÅ‚owej postawy ciaÅ‚a, poprawa koordynacji ruchowej, nauka nawyku celowoÅ›ci i pÅ‚ynnoÅ›ci ruchów, zachowanie peÅ‚nego zakresu ruchomoÅ›ci w stawach, ksztaÅ‚towanie elastycznoÅ›ci oraz siÅ‚y i wytrzymaÅ‚oÅ›ci mięśni, doskonalenie umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystywanie przyborów sportowych, poprawa sprawnoÅ›ci dÅ‚oni, doskonalenie schematy ciaÅ‚a, nauka chodu i zmiany pozycji.

Uczestnicy w czasie zajęć pracowali indywidualnie pod kierunkiem prowadzÄ…cego, który dobieraÅ‚ ćwiczenia do ich możliwoÅ›ci psychofizycznych oraz zakÅ‚adaÅ‚ cele do realizacji pod konkretnÄ… jednostkÄ™ chorobowÄ… i uczestnika.

DziÄ™ki  zajÄ™ciom 14 dzieci   poprzez zastosowanie urozmaiconych form ćwiczeÅ„, różnorodnej tematyki, zróżnicowanych  Å›rodków dydaktycznych, przyrzÄ…dów i przyborów usprawniÅ‚o:

percepcjÄ™  wzrokowo-ruchowÄ… oraz manualnÄ…, podniosÅ‚o sprawność, aktywność  ruchowÄ… oraz koncentracjÄ™ uwagi, poprawiÅ‚o funkcje psychomotoryczne, zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ ich  sprawność i wydolność fizyczna, nastÄ…piÅ‚a poprawa ruchomoÅ›ci w stawach oraz nastÄ…piÅ‚o wzmocnienie siÅ‚y mięśniowej, zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ sprawność motoryki maÅ‚ej i dużej.

Prowadzące zajęcia: Magdalena Słyż, Zuzanna Szarkowska-Czeczko

Zajęcia integracji sensorycznej

Celem prowadzonych zajęć byÅ‚a aktywna integracja dziaÅ‚ania poszczególnych ukÅ‚adów zmysÅ‚ów odbywajÄ…ca siÄ™ poprzez różne rodzaje ruchu z wykorzystaniem specjalistycznego sprzÄ™tu pod okiem terapeutów integracji sensorycznej. W trakcie zajęć prowadzono stymulacjÄ™ zmysÅ‚ów: przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, sÅ‚uchowego oraz wzrokowego, uzależnionÄ… od indywidualnych potrzeb każdego uczestnika terapii.

W wyniku prowadzonych zajęć u 10 dzieci objÄ™tych zajÄ™ciami nastÄ…piÅ‚a poprawa w zakresie funkcjonowania bazowych ukÅ‚adów sensorycznych oraz ukÅ‚adów sÅ‚uchowego i wzrokowego. Poprawie ulegÅ‚o czucie wÅ‚asnego ciaÅ‚a oraz kontrola postawy. WzrosÅ‚o zainteresowanie otoczeniem, wydÅ‚użyÅ‚a siÄ™ też koncentracja uwagi na zadaniu.

Prowadzące zajęcia: Bożena Rećko, Elżbieta Januszko-Szymaniuk

Zajęcia logopedyczne

ZajÄ™cia obejmowaÅ‚y one zarówno profilaktykÄ™ jak i  terapiÄ™ logopedycznÄ…. ByÅ‚y  dla dzieci swobodnÄ…  i bezstresowÄ… formÄ… zabawy – pracy. Podczas zajęć szczególnÄ… wagÄ™ przywiÄ…zywano do ćwiczeÅ„ oddechowych, ćwiczeÅ„ narzÄ…dów mowy, sÅ‚uchowych i logorytmicznych, ćwiczeÅ„ koordynacji wzrokowo – sÅ‚uchowo – ruchowej oraz ćwiczeÅ„ angażujÄ…cych wszystkie zmysÅ‚y. Terapia logopedyczna czÄ™sto kojarzona jest z dÅ‚ugim spÄ™dzaniem czasu przed lustrem oraz powtarzaniu prawidÅ‚owych realizacji gÅ‚osek i wykonywaniu ćwiczeÅ„ artykulacyjnych czy oddechowych. ZajÄ™cia byÅ‚y wiÄ™c tak przygotowane aby rozwijać prawidÅ‚owÄ… wymowÄ™ angażujÄ…c wiele zmysÅ‚ów. Im wiÄ™cej zmysÅ‚ów bÄ™dzie zaangażowanych w rozwój i ksztaÅ‚towanie prawidÅ‚owej mowy i komunikacji, tym skuteczniejsze bÄ™dÄ… nasze zabiegi i dziaÅ‚ania w tej sferze. Aby zachÄ™cić i uatrakcyjnić zajÄ™cia, panie prowadzÄ…ce korzystaÅ‚y z wielu ciekawych pomocy dydaktycznych.

DziÄ™ki zajÄ™ciom 25 dzieci podniosÅ‚o sprawność narzÄ…dów mowy, wzbogaciÅ‚o sÅ‚ownik czynny i bierny oraz rozwinęło sprawność komunikacyjnÄ… na miarÄ™ swoich możliwoÅ›ci.

Prowadzące zajęcia: Elżbieta Szomko i Marta Kawrygo-Leonowicz

Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno - emocjonalne

ZajÄ™cia rozwijajÄ…ce kompetencje spoÅ‚eczno - emocjonalne to zajÄ™cia, podczas których dzieci uczÄ… siÄ™ zasad zachowania siÄ™, wspóÅ‚pracy z innymi, radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. RozwijajÄ… konstruktywne radzenie sobie z trudnymi emocjami dzieci, takimi jak: zÅ‚ość, smutek, tÄ™sknota. ZajÄ™cia dajÄ… dzieciom możliwość odreagowania tych emocji i przemienienia ich w pozytywne doÅ›wiadczenie.

PozwalajÄ… na rozwijanie kompetencji spoÅ‚ecznych oraz emocjonalnych, odczuwanie przynależnoÅ›ci do rodziny, narodu, respektowanie praw i obowiÄ…zków, rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, szanowanie emocji wÅ‚asnych i innych, a także rozróżnianie przyjemnych i nieprzyjemnych uczuć i emocji.

ZajÄ™cia zapewniajÄ… też każdemu uczestnikowi osiÄ…gniÄ™cie poczucia akceptacji  oraz sukcesu na miarÄ™ jego możliwoÅ›ci. WpÅ‚ywa to pozytywnie na dziecko, jego emocje stymulujÄ…c proces podnoszenia wÅ‚asnej wartoÅ›ci, zwiÄ™ksza możliwoÅ›ci poznawcze przez poÅ‚Ä…czenie dziaÅ‚ania z przyjemnÄ… emocjÄ…, dziÄ™ki której dziaÅ‚anie zostaje lepiej zapamiÄ™tane. Przez poczucie sukcesu podnosi siÄ™ motywacja do dalszego dziaÅ‚ania, dziecko staje siÄ™ bardziej aktywne, a zarazem bardziej otwarte na wszechstronny rozwój.

Różnorodne zabawy i ćwiczenia Å›wietnie pomagajÄ… w opanowaniu emocji u dzieci nieÅ›miaÅ‚ych i dzieci nadruchliwych. Dzieci uczÄ™szczajÄ…ce na zajÄ™cia szybko uczÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwych zachowaÅ„ spoÅ‚ecznych i przenoszÄ… je na praktyczny grunt.

Prowadząca zajęcia: Katarzyna Zalewska

OpracowaÅ‚ zespóÅ‚ realizujÄ…cy zajÄ™cia w ramach programu „Za życiem”. ZdjÄ™cia