Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
(Projekt pn. „Zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej poprzez dostosowanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce Przedszkole Specjalne w Sokółce do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami” współfinansowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 i Powiat Sokólski, realizowanego we współpracy Powiatu Sokólskiego i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce).
Wychowawczynie z Przedszkola Specjalnego w Sokółce – Agata Gieniusz, Beata Majer-Szałkiewicz i Julita Nelke uczestniczyły w specjalistycznym szkoleniu z zakresu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Trening zastępowania agresji”. Było ono realizowane w ramach projektu pn. „Zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej poprzez dostosowanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce Przedszkole Specjalne w Sokółce do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami” współfinansowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 i Powiat Sokólski, realizowanego we współpracy Powiatu Sokólskiego i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce.
Prowadząca w ciekawy i wyczerpujący sposób przedstawiła zagadnienia treningu zastępowania agresji jako metody służącej wspomaganiu rozwoju, skierowanej do dzieci z diagnozą autyzmu, ZA, ADHD, agresywnych, nieśmiałych, mających trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi, przestrzeganiem norm społecznych, adaptacją do nowych sytuacji. Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem tej metody mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych poprzez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane.
Celami takiej formy pracy z dziećmi są:
-trening umiejętności społecznych,
-trening umiejętności komunikacyjnych,
-trening modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie,
-umiejętność współpracy w grupie,
-metody radzenia sobie z emocjami,
-praca nad przestrzeganiem zasad,
-uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb,
-odreagowanie napięć emocjonalnych,
-kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Wszystkie części składowe treningu zastępowania agresji, jako metoda pracy, mogą służyć rozwijaniu kompetencji niezbędnych w funkcjonowaniu wychowanków Przedszkola Specjalnego w Sokółce. Przedstawiona na szkoleniu forma terapii i zdobyta wiedza merytoryczna będzie praktycznie wykorzystywana w codziennej pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną. Zdjecia
Agata Gieniusz