Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W dniach 12-25 października cała Europa programuje. SOSW w Sokółce również włączył się tę inicjatywę. Code Week miał na celu upowszechnianie kodowania, programowania jako metody rozwijającej logiczne myślenie, ukazanie kodowanie że jest czymś łatwym i nie wymaga wysokiej technologii oraz jest doskonałym pretekstem do rozwijania umiejętności pracy w parach.
Code Week stał się idealnym czasem do organizacji zajęć z wykorzystaniem robotów, które zakupiliśmy w ubiegłym roku lecz pandemia Covid19 i zamknięcie szkół nie pozwoliła nam ich w pełni wykorzystać. W tym roku "ruszyliśmy" w przygodę zwaną programowaniem.
Inicjatywy związane z Code Week'iem w naszej szkole odbywały się na różnych przedmiotach. W tym roku postawiłyśmy na wykorzystanie robotów: Ozobotów oraz Beebotów, gier planszowych w edukacji, kodowanie na kartce papieru oraz programowanie w środowisku Scratch oraz PixBlock.
Programowanie jako metoda utrwalania wiedzy znalazła zastosowanie na języku rosyjskim. Pszczółka Beebot zaprogramowana przez uczniów pomogła im utrwalić cyfry, doskonale wpisała się w proces nauki kolorów oraz pomogła utrwalić znajomość wybranych grup liter.
Ozoboty wspierały uczniów w utrwaleniu zasad udzielania pierwszej pomocy w czasie zajęć edukacji dla bezpieczeństwa. W czasie zajęć rozwijających kreatywność uczniowie układali litery oraz utrwalali ich obraz za pomocą puzzli tworząc trasy dla Ozobota.
Uczniowie stali się architektami, którzy zaprojektowali miasto wraz z nowoczesną infrastrukturą a w nim wytyczyli trasy dla Ozobota. Pszczółka Beebot stała się ich przewodnikiem w czasie wycieczki na macie tematycznej związanej z gospodarstwem. Rysowanie trasy dla Ozobota okazało się także ciekawym ćwiczeniem doskonalącym pracę ręki oraz ćwiczeń nad dokładnością i precyzją pracy palców i dłoni. Uczniowie z sukcesem programowali z rudym Kotem w programie Scratch oraz poznali środowisko programistyczne PixBlocks. Kodowanie wykorzystaliśmy również na zajęciach związanych z ruchem. Kod zapisany za pomocą strzałek ruchu stał się doskonałym przykładem sekwencji ćwiczeń ogólnorozwojowych do wykonania. Swój wkład w obchodzony w SOSW Europejski Tygodnia Programowania miały także przedszkolaki. One również odkrywały tajemnice Ozootów, rysowały i uzupełniały kodem swoje trasy związane z jesienią. Na terapii logopedycznej przy użyciu Ozobotów doskonaliły wymowę głosek oraz nazywały jesienne zjawiska rozwijając swój słownik bierny i czynny.
Odbyły się również zajęcia bez robotów - z wykorzystaniem kratownicy, na której uczniowie zamalowywali poszczególne pola według podanego kodu, malowali obrazki które ożywały z wykorzystaniem aplikacji Quiver, grali w planszówki. Nie zabrakło ćwiczeń z kubeczkami uwielbianymi przez naszych uczniów oraz ćwiczeń, w których układali sekwencje i rozwiązywali sudoku. Wszystkie aktywności miały na celu doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, poszukiwania prawidłowych rozwiązań.
W ubiegłym roku jako uczestnicy offlinowi CodeWeeka 2019 marzyliśmy o robotach. W tym roku Code Week 2020 przeszedł do historii SOSW jako spełnienie naszych marzeń w stylu iście robotycznym. Na Code Week 2021 nie mamy jeszcze marzeń ale już wiemy że będziemy go celebrować, może uda nam się poznać tajemnice druku 3D.
Wszystkie zrealizowane inicjatywy możliwe były dzięki tym dwóm osobom: pani Dyrektor Elżbiecie Szomko, która dba o to aby SOSW szedł z duchem czasu i miał najnowszą bazę dydaktyczną dostosowaną do potrzeb naszych wychowanków oraz pan Starosta Piotr Rećko, który nie żałuje kasy na spełnianie naszych marzeń.
W tym roku w organizację CodeWeek'a były zaangażowane: p. Ewa Wińska, p. Marta Januszkiewicz, p. Sylwia Szomko, p. Urszula Drewniak oraz autorka tekstu p. Zuzanna Szarkowska-Czeczko.