Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zbliżające się Święta Wielkanocne stały się motywem przewodnim kolejnego modułu Innowacji pedagogicznej "Na tropie zagadek, czyli Escape room w edukacji szkolnej".
26 marca 2021 jedna z sal lekcyjnych w SOSW przemieniła się w wiejskie gospodarstwo ze wszystkimi jego szczegółami: kurnikiem z miską owsa, zagrodami świnek, królików i owieczek, pastwiskiem dla koni, studnią, domem z cegły, stodołą pełną siana, drewnianym płotem, budą dla psa, traktorem i niezbędnymi akcesoriami do pracy na podwórzu jak taczka, grabie, miotła, filce. Uczniowie klas 6-7 SPU oraz 3-7 SPU zmierzyli się z szeregiem zagadek, aby w finale zajęć zaprezentować prawidłowo przygotowaną i udekorowaną święconkę oraz odebrać nagrodę w postaci słodyczy od świątecznego zająca.
Zajęcia miały na celu kultywowanie tradycji wielkanocnych, rozwijanie postawy kreatywnej, aktywizację uczniów, zaprezentowanie wiedzy w nowej odsłonie, rozwijanie umiejętności kojarzenia faktów oraz logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz współpraca w grupie służąca poszukiwaniu rozwiązania. Uczniowie mieli okazję wykazać się spostrzegawczością i pomysłowością, by rozwiązanie jednej zagadki dało elementy do świątecznego koszyka oraz wskazówkę do kolejnego wyzwania. Świetna wzajemna współpraca, spryt i duży zasób wiedzy pozwoliły sprawnie przechodzić od zadania do zadania, wśród których znalazły się zagadki, chmura wyrazowa, obliczenia matematyczne, zaszyfrowane informacje, puzzle, łamigłówka logiczna, rebus, zadanie sensoryczne, zadanie z Beebotem i matą oraz zakodowane obrazki.
Dzięki Escape Room uczniowie zdobyli i utrwalili wiedzę w sposób kreatywny, momentami sami do niej doszli w trakcie pracy nad określonymi zadaniami. Włączenie pozytywnych emocji w proces edukacyjny sprawiło, że z pewnością ta wiedza pozostanie z nimi na dłużej. Ponadto zajęcia umożliwiły zdobycie informacji o samym sobie, o swoich emocjach, o swoim zachowaniu w chwilach trudności i pod wpływem presji czasu oraz dały szansę nauczyć się kontrolować te emocje. Niecodzienny pomysł, ciekawa fabuła, różnorodne zagadki, wiedza zastosowana w nietypowy sposób- to wszystko przyniosło wspaniałe efekty w postaci zaangażowania uczniów oraz w myśl zasady „bawiąc-uczyć” zdobyć nowe umiejętności i osiągnąć sukces.
Wyzwanie podjęły również nasze przedszkolaki. Po dociekliwych poszukiwaniach dzieci odnalazły wszystkie jajka ukryte przez świątecznego zająca. Odwiedziny u świnek i owieczek, karmienie kur w kurniku, jazda konno, buszowanie na sianie w stodole- wszystko to sprawiło dzieciom wiele radości, wywołało mnóstwo uśmiechów i pozwoliło poznawać otaczający świat multisensorycznie.
Nad prawidłowym przebiegiem zajęć czuwały autorki innowacji i gospodarze wiejskiego podwórka- panie Urszula Drewniak i Zuzanna Szarkowska - Czeczko.