https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_1222/img_20211201_112117_copy.jpgMiędzynarodowy Dzień Pluszowego Misia stał się motywem przewodnim kolejnego modułu Innowacji pedagogicznej „Na tropie zagadek, czyli Escape room w edukacji szkolnej”., która została wyróżniona tytułem Dobrej Praktyki przez Podlaskiego Kurator Oświaty w Białymstoku.                                                                     

  1 grudnia 2021 szkolna sala gimnastyczna zamieniła się w sklep z zabawkami. Pojawiły się w nim misie, miśki, misiaczki i inne pluszaki, klocki rożnych rodzajów i wielkości, książki, piłki, gry i układanki, płyty z muzyką i filmami, instrumenty, kształtki piankowe, sprzęt multimedialny, deskorolki, chodzik i maty a także całe mnóstwo innych sprzętów niezbędnych w dziecięcym życiu. Celem zajęć było zmierzenie się uczestników z zagadkami w interesującej formie metodycznej, aktywizacja uczniów, zaprezentowanie wiedzy w innej odsłonie oraz rozwijanie umiejętności kojarzenia faktów oraz logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz współpraca w grupie służąca poszukiwaniu rozwiązania. Całość pokoju zagadek stanowiła ciekawa fabuła oparta na odszukaniu elementów misia- dekoracji sklepu z zabawkami. Uczniowie klasy 1-3 SPL przy wsparciu Oli z kl 8 SPU mieli okazję wykazać się spostrzegawczością i pomysłowością, by rozwiązanie jednej zagadki dało wskazówki do kolejnej łamigłówki. Świetna wzajemna współpraca, spryt i zaangażowanie pozwoliły sprawnie przechodzić od zadania do zadania, wśród których znalazły się zagadki, zaszyfrowane informacje, puzzle, łamigłówka logiczna, rebusy, zakodowany obrazek a także wyzwania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu czytanego i słuchanego. W toku zajęć uczestnicy poznali Misia Uszatka, Misia Paddingtona, Niedźwiedzia Wojtka, Misia z Niebieskiego Domu, Kubusia Puchatka, Misia Yogi.

Dzięki escape room „W Krainie pluszowego misia” uczniowie zdobyli i utrwalili wiedzę w sposób kreatywny, momentami sami do niej doszli w trakcie pracy nad określonymi zadaniami. Włączenie pozytywnych emocji w proces edukacyjny sprawiło, że z pewnością ta wiedza pozostanie z nimi na dłużej. Ponadto zajęcia umożliwiły zdobycie informacji o samym sobie, o swoich emocjach, o swoim zachowaniu w chwilach trudności i pod wpływem presji czasu oraz dały szansę nauczyć się kontrolować te emocje. Niecodzienny pomysł, ciekawa fabuła, różnorodne zagadki, wiedza zastosowana w nietypowy sposób- to wszystko przyniosło wspaniałe efekty w postaci zaangażowania uczniów oraz w myśl zasady „bawiąc-uczyć” zdobyć nowe umiejętności i osiągnąć sukces.

Z misiowymi wyzwaniami postanowili zmierzyć się również uczniowie klasy 1-3 ze Szkoły Podstawowej w Geniuszach, którzy pod opieką pani Bożeny Łubnickiej przybyli do naszej placówki 2 grudnia. Uczestnicy sprawnie rozwiązywali kolejne zadania, a współpraca i zaangażowanie pozwoliło zdobyć brakujące elementy dekoracji sklepu z zabawkami.

Galeria

Nad prawidłowym przebiegiem zajęć czuwały autorki innowacji i właściciele sklepu z zabawkami- panie Urszula Drewniak i Zuzanna Szarkowska - Czeczko.