Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce w okresie od 1 kwietnia 2021 roku do 31 marca 2022 roku realizowany był projekt „Jestem aktywny i kreatywny”, którego organizatorem jest Fundacja Rozwoju Sportu i Rehabilitacji w Białymstoku. Był on finansowany ze środków PEFRON. Koszt ogólny projektu to - 111.325.00 zł , w tym 7.200.00 zł to wolontariat SOSW w Sokółce.
W zajęciach uczestniczyło 28 uczniówszkoły podstawowej, szkoły branżowej I stopnia, szkoły przysposabiającej do pracy i przedszkola specjalnegoprowadzonych przez 14 nauczycieli – terapeutów w następującym zakresie: terapia ręki, alternatywne metody komunikacji, muzykoterapia, zajęcia teatralne, zajęcia kształtujące aktywność i kreatywność,
NordicWalking.
Celem zajęć było wspomaganie wszechstronnego rozwoju umysłowego i społecznego na miarę indywidualnych możliwości uczniów, wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji. Udział w zajęciach był dla uczniów okazją do rozwoju i doskonalenia funkcji poznawczych, społecznych i emocjonalnych.. Dzięki zajęciom wrosła ich samodzielność, umiejętności komunikacyjne oraz sprawność motoryczna. Zajęcia rozwinęły zainteresowania uczniów i wykształciły umiejętność aktywnego spędzania wolnego czasu
Dzięki tym zajęciom wychowankowie SOSW ciekawie i pożytecznie spędzali swój czas wolny, uczyli się wielu nowych form aktywności,rozwijali swoje uzdolnienia i zainteresowania, a przede wszystkim w przyjaznej atmosferze odbywali zajęcia indywidualnie, wyrównywali i korygowali dysharmonie rozwojowe.
Terapia ręki
Zajęcia terapii ręki przeznaczone były przede wszystkim dla uczniów o słabej sprawności manualnej. Ich cel to usprawnienie motoryki rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, poczynając od dużych ruchów ramienia i przedramienia, kończąc na drobnych ruchach nadgarstka, dłoni i palców, by dziecko mogło dostatecznie radzić sobie w czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki. Ponadto zajęcia wpłynęły pozytywnie na rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, orientacji kierunkowo-przestrzennej, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, utrwalanie właściwych i korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych koniecznych podczas pisania, podniesienie poziomu graficznego pisma, usprawnianie pracy analizatora kinestetyczno-ruchowego, wzmacnianie koncentracji uwagi.
Alternatywne metody komunikacji
Polegały na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczniów głownie poprzez nawiązywanie kontaktu wzrokowego oraz próby korzystania z komunikatora. Uczniowie z pomocą korzystali z piktogramów określających emocje czy zaspokajanie potrzeb. Rozpoznawali i kojarzyli dźwięki pochodzące z otoczenia. Podczas zajęć wdrażano dzieci do twórczej aktywności komunikacyjnej poprzez malowanie palcami, oglądanie obrazków, rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia czy manipulowanie przedmiotami o zróżnicowanej fakturze. Podejmowano próby wzbogacenia słownika czynnego i biernego uczniów. Zachęcano do pracy z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Nordic Walking
Głównym celem zajęć było:
- poznawanie i doskonalenie techniki nordyckiego chodu,
- wdrażanie profilaktyki w zakresie wad postawy i otyłości,
- współpraca i współdziałanie w grupie,
- kultura uczestnictwa w rożnych formach aktywności ruchowej: przestrzeganie zasad Nordic Walking,
- zwiększenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności sportowej i rekreacyjnej,
- samoocena i samokontrola własnej aktywności na zajęciach w terenie,
- integracja z uczestnikami.
Zajęcia były ciekawą i atrakcyjną formą spędzania czasu przez naszych wychowanków. Podczas wspólnych spacerów uczniowie podziwiali uroki naszego najbliższego otoczenia. Dostrzegali jakie zmiany zachodzą w przyrodzie na przestrzeni całego roku. Jak wiadomo ruch na świeżym powietrzu sprzyjazdrowiu,odporności. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach w pięknej słonecznej pogodzie jak i w mroźnej zimie hartując swoje organizmy. W taki sposób nabywali oraz doskonalili techniki poruszania się z kijkami, poprawiając kondycję fizyczną oraz wytrzymałość.
Zajęcia teatralne
Głównym celem zajęćbyło rozwijanie u uczestników projektu postawy kreatywnej. Zajęcia służyły stymulowaniu wyobraźni, zainteresowań teatrem, motywacji do działania i aktywności twórczej uczniów za pomocą dostępnych dla nich środków wyrazu artystycznego. Dawały możliwość tworzenia sztuki i odnoszenia sukcesu, co jest bardzo ważne w przypadku budowaniapoczucia wartości osób niepełnosprawnych intelektualnie.Na zajęciach uczestnicy projektu braliudział w zabawach własnym ciałem, mimiką, głosem, gestem, ruchem. Rozwijali i doskonalili umiejętność aktywnego słuchania i wrażliwość słuchową. Wyrażali swoje emocje i uczucia poprzez taniec i jego figury. Uczestniczyli w zabawach aktywizujących, pantomimicznych, zagadkach mimiczno-ruchowych, scenkach dramowych, etiudach zwierzęcych, ćwiczeniach z zakresu improwizacji w teatrze. Bawili się w teatr z wykorzystaniem marionetek, pacynek, lalek cieniowych. Wcielali się w różne role. Wykonywali maski tekturowe lub gipsowe.
Muzykoterapia
Zajęcia były dla uczniów okazją do rozwoju i doskonalenia funkcji poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Uczyły jak aktywnie spędzać wolny czas, niwelowały napięcie emocjonalne, wpływały na ich wrażliwość. Młodzież biorąca udział w zajęciach muzycznych: śpiewała, tańczyła, odtwarzała dźwięki, a nade wszystko improwizowała muzycznie.
Zajęcia kształtujące aktywność i kreatywność
Podczas zajęć uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością tworząc między innymi piękne obrazy techniką haftu koralikowego, robiąc czapki i kominy na obręczy dziewiarskiej,wykonując pocztówki na różne okazje. Do głównych procedur osiągania wyznaczonych celów należały: systematyczne uczestnictwo w zajęciach, aktywne i twórcze zaangażowanie w zajęcia.prezentacja własnych wytworów rodzicom i społeczności szkolnej.Podczas realizacji zajęć ogromną rolę odegrały również oczekiwane efekty, do których należały:umiejętność współpracowania w grupie oraz podejmowania trudnych zadań, wywiązywanie się z powierzonych zadań, bycie odpowiedzialnym oraz asertywnym. Uczniowie rozwijali także sprawności manualne, kojarzenia faktów, umiejętność planowania działania, a także panowania nad emocjami i szanowania zdania innych.
Nauczyciele uczestniczący w projekcie składają podziękowania Prezesowi Fundacji Rozwoju Sportu i Rehabilitacji w Białymstoku, Staroście Sokólskiemu Piotrowi Rećko oraz Pani Dyrektor SOSW Elżbiecie Szomko za włączenie nas w realizację projektu i wsparcie.
Elżbieta Margielewicz