Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
© SOSW Sokółka 2012
Uczniowie z SOSW w Sokółce i Šalčininkų Specialioji Mokykla z Solecznik realizują projekt „Śladami przeszłosci” dofinansowany ze środków MEiN w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Łączna kwota dofinansowania to 21 125,46 złotych.
Kolejny dzień projektowych wydarzeń rozpoczęliśmy od przygotowania slicera i drukarki do wydruków 3d. Nasze myśli skupiły się wokół podróży do Białegostoku. Pierwszym punktem było Muzeum Historyczne, które odkryło przed nami swoje tajniki i przeniosło w czasy Jana Klemensa Branickiego i jego żony Izabeli. W trackie zajęć edukacyjnych pani Joanna opowiadała o życiu Białostoczan w tamtych czasach, o przedmiotach codziennego użytku. Obejrzeliśmy również pokaz multimedialny i polisensoryczny na makiecie pałacu Branickich. Tutaj uczestnicy podjęli próby porównania przedmiotów historycznych i współczesnych. Młodzież stwierdziła, że przedmioty z dawnych czasów były bardzo strojne, bogato zdobione. To było ich pierwsze spotkanie z Barokiem, który właśnie taki miał styl. W Muzeum Farmacji i Medycyny beneficjenci obejrzeli historyczną aptekę, gabinet stomatologiczny oraz mogli przyjrzeć się narzędziom lekarskim używanych w dawnych czasach. Chętnie porównywali je ze sprzętami widzianymi we współczesnych szpitalach i przychodniach i jednogłośnie twierdzili, że doceniają rozwój medycyny. Na zakończenie każdy z uczestników zabrał ze sobą odlew z gipsu zwiedzanego pałacu, który samodzielnie wykonał podczas warsztatów plastycznych.
Następnym punktem projektowych wypraw w przeszłość było zwiedzanie i poszukiwanie ducha Branickich w ich Pałacu oraz podziwianie pięknych zdobień, wielkich reprezentacyjnych schodów oraz zachwycanie się urokami ogrodów, które Jan i Izabela uwielbiali pielęgnować. W podziemiach Wersalu Północy są zachowane elementy wnętrz pałacowych różnych epok historycznych, dlatego też młodzież mogła zaobserwować proces zachodzących w nim zmian. Etapy powstawania ogrodów zostały przedstawione w trakcie zajęć w Centrum Zamenhoffa. Warsztaty z wykorzystaniem klocków Lego pozwoliły uruchomić kreatywność każdego z uczestników, zaprojektować swój własny pomysł na historyczny ogród i zbudować jego komponenty. Ostatnim i najbardziej ekspresywnym zadaniem była integracja w Strefie Wysokich Lotów. Wspólny trening wypełniony elementami zręcznościowymi, ćwiczeniami na utrzymywanie równowagi w zmiennych warunkach, wspólne podskoki pod sufit na trampolinach, kąpiele oraz skoki do basenów wypełnionych miękkimi piankami pozwoliły uczestnikom budować koleżeńskie relacje, dały okazję do swobodnych wymian wrażeń z przeżytych dotychczas doświadczeń oraz poznawania siebie nawzajem. Po powrocie do SOSW miała miejsce ewaluacja wieczorna, dyskusja i wybranie argumentów za i przeciw temu czy Braniccy mogli fikać koziołki w swoich czasach a następnie przegląd zdjęć i graficzne opracowanie najlepszych do produktu upowszechniającego.
Nad przebiegiem kolejnego projektowego dnia czuwały koordynatorki: Urszula Drewniak i Zuzanna Szarkowska-Czeczko