Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
© SOSW Sokółka 2012
A my znów wykorzystujemy drukarkę3D, aby poznawać świat. Nasza drukarka Banach 3D została zakupiona w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” Tym razem wyprodukowała a nam puzzle w trzech kolorach, które po po ułożeniu itworzyła przestrzenny szkielet Pterodaktyla, T-rexa i Stegozaura.
Tak niedawno pod koniec lutego w SOSW w Sokółce odbyło szereg zająć w których tematem były dinozaury, związane to było to z obchodzonym Dniem Dinozaura. Temat dinozaurów był‚ poruszany w różny sposób powstawały makiety dinozaurów, powstawały praca plastyczne za pomocą przeróżnych technik plastycznych, powstawały dinozuary,rozwiąywane były karty pracy o dinozaurach. Uczniowie zdobywali wiedzę o pradawnych gatunkach zwierząt, w bibliotece szkolnej czytane były książki oraz „dInusie” poznawane były za pomocą wszystkich zmysł‚ów. Uczniowie na zajęciach rozwijajajacych kreatywnośc poznawali świat i elementy budowy ciała‚ tych zwierząt z perspektywy paleontologa. Paleontolog to taki człowiek, który zajmuje się pracą przy wykopaliskach a potem buduje szkielet z wykopanych koÅ›ci dinozaura.
Po krótkiej pogawędce dotyczącej pracy paleontologa oraz wyglądu przerównywanych nych dinozaurów uczniowie ochoczo przystąpilii do odkopywania poszczególnych elementów ukrytych w piasku z zamkniętymi oczami. Przeczesując piasek natrafiali na różne naturalne elementy kamienie małe i duże, patyczki, sznurki a także na wydrukowane puzzle elementy szkieletu dinozaurów. Musieli zadecydować czy to jest element potrzebny czy nie. Następnie znaleziska zostaLy przez nich pogrupowane w komplety gdzie wyznacznikiem był kolor oraz wielkośc elementów. Kolejnym zadaniem, które czekało na uczniów było układanie puzzli przestrzennych, które tworzyły sylwetki dinozaura. Chęni uczniowie mogli sprawdzić czy można tak zamontować ręce i łapy dinozaura, aby te były ruchome- do tego przydał‚ się sznurek.
Uczniowie chórem orzekli ze fajnie jest być takim paleontologiem, bo jego praca to nie tylko wyzwanie naukowe, ale także pasjonująca podróż w głąb ewolucji Ziemi.
Na drukarce 3d zostały również wydrukowane szablony z dinozaurami, chętni uczniowie mogli odrysować kredkami mazakiem, farbą sylwetkę wybranego dinozaura na kartce papieru.
Takie zajęcia mają szereg korzyścii. Wizualizacja wyglądu dinozaura, doświadczenie czegoś nowego: sprawdzenie czy modele mogą się ruszać i jak należało zamocowaać nitkę, aby elementy były ruchome, stosowanie elementów wyprodukowanych w technologii 3D pomogło zwiększyć atrakcyjnośc zajęć oraz sprzyjało indywidualizacji pracy uczniów, bowiem każdy z nich wybrał‚ sobie model do skł‚adania wedł‚ug swoich umiejętności #LaboratoriaPrzyszÅ‚oÅ›ci #LaboratoriaPrzyszlosci.
Zuzanna Szarkowska-Czeczko