Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dzisiaj mieliśmy niezwykłą przyjemność odwiedzić Safari Zoo w Zatykach, gdzie poznaliśmy dzikie zwierzęta zamieszkujące w prawie naturalnych warunkach. Ta wyjątkowa wizyta była nie tylko edukacyjna, ale i emocjonująca, przynosząc uczestnikom wiele niezapomnianych przeżyć. Na miejscu zostaliśmy przywitani przez przewodnika, który zapewnił nam fascynującą wyprawę obserwacyjną po terenie zoo. Zwiedzanie odbywało się z przyczepy samochodu terenowego co dostarczyło dodatkowej dawki adrenaliny, gdyż doświadczeni kierowcy nie szczędzili nam atrakcji w postaci jazdy off-road. Podczas jazdy po safari obserwowaliśmy wielorakie gatunki zwierząt, od majestatycznych danieli po szybkie strusie, zwinne jelenie, egzotyczne ptactwo oraz imponujące bawały, jaki po dzikie owce arui. Każde spotkanie ze zwierzętami było dla nas niezwykłym przeżyciem, a przewodnik dostarczał nam informacji na temat ich zachowań, życia w naturalnym środowisku oraz zagrożeń z jakimi się borykają na co dzień. Widząc te niesamowite stworzenia na własne oczy, uczestnicy mogli lepiej zrozumieć potrzebę ochrony dzikiej przyrody i środowiska naturalnego. To nie tylko wzbogaciło ich wiedzę, ale i zaszczepiło większą troskę o naszą planetę i wszystkie formy życia, z którymi ją dzielimy.
Po powrocie z Safari Zoo, młodzież uczestniczyła w warsztatach w Stadninie koni w Geniuszach, które dostarczyły kolejnych emocji i niezapomnianych doświadczeń. Podziwianie świata z perspektywy grzbietu konia oraz obserwacja tych wspaniałych zwierząt były niezwykle pouczające i inspirujące. Podczas zajęć poznaliśmy tajniki jazdy konnej oraz zrozumieć więź, jaka może powstać między człowiekiem a koniem. Beneficjenci uczestniczyli w różnorodnych zajęciach edukacyjnych, między innymi w stylu escape room, które łączyły zabawę ze zdobywaniem wiedzy na temat koni i ich świata. Prowadzący warsztaty zapewnili bezpieczne i profesjonalne prowadzenie koni, co pozwoliło nam lepiej zrozumieć ich naturę oraz nauczyć się podstawowych umiejętności zachowania się w kontakcie z koniem i na jego grzbiecie. Te zajęcia nie tylko dostarczyły radości i emocji, ale i poszerzyły naszą wiedzę na temat koni oraz sztuki jeździeckiej. Dzięki nim uczestnicy mogli lepiej zrozumieć, dlaczego konie odgrywają tak ważną rolę w historii i kulturze naszych narodów. To była niezwykle wartościowa lekcja, która na pewno pozostanie z nami na długo po zakończeniu wymiany.
Po emocjonujących warsztatach w stadninie, nadszedł czas na chwilę wyciszenia i kreatywności. Uczestnicy mieli okazję zrelaksować się i wyrazić swoją wyobraźnię poprzez budowanie zwierząt z klocków. Ta prostota działań dała uczestnikom wiele korzyści. Klocki stanowiły narzędzie do wyrażania siebie oraz budowania więzi między uczestnikami. Dzięki temu młodzież miała szansę nawiązać bliższe relacje i wzajemnie się poznać. Ponadto, praca z klockami rozwijała kreatywność i umiejętności manualne uczestników. Każdy mógł stworzyć swoje własne unikalne dzieło, co dawało uczucie satysfakcji i dumy z własnych osiągnięć. Zajęcia te były również świetnym sposobem na rozwijanie zdolności rozwiazywania problemów i logicznego myślenia. Uczestnicy musieli planować swoje konstrukcje, rozważając proporcje i możliwości klocków, co sprzyjało rozwijaniu umiejętności planowania i analizy. Budowanie zwierząt z klocków to nie tylko zabawa, ale także wartościowa lekcja współpracy, kreatywności i rozwijania umiejętności interpersonalnych. Na zakończenie dnia uczestniczy poznali możliwości aplikacji związanych ze sztuczną inteligencją AI. Dzięki niej wygenerowali proste obrazki do kolorowania, które następnie zebrali w formę wielkoformatowego plakatu stanowiącego produkt końcowy.
Kolejny emocjonujacy dzień dobiegł końca a cele zostały osiagnięte. Uczestnicy poznali się nawzajem i zintegrowali się w grupie. To były działania, które na długo pozostaną w pamięci uczestników. Projekt koordynują p.Urszula Drewniak oraz p .Zuzanna Szarkowska- Czeczko