/images/fio.jpg

Zadanie realizowane przez Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim we współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej

Zajęcia w ramach projektu „Nowe formy terapii wsparciem podopiecznych”

https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_1644/img20240426131510_t2.jpgW ramach projektu „Nowe formy terapii wsparciem podopiecznych” realizowanego przez Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim w miesiącach IV-VI 2024r. realizowano w SOSW w Sokółce i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej, następujące formy zajęć m.in. grupowe zajęcia metodą Snoezelen, zajęcia indywidualne w zakresie alternatywnych metod komunikacji (AAC), zajęcia integracji sensorycznej z wykorzystaniem słuchawek Forbrain, terapia Neuroflow, terapia neurotaktylna oraz indywidualne zajęcia z zakresu fizjoterapii.

Projekt został dofinansowany z Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu NOWE FIO na lata 2021-2030 z Priorytetu 2: Organizacje obywatelskie na rzecz dobra wspólnego.

Zajęcia w Sali Doświadczania Świata prowadzone metoda Snoezelen odbywały się w formie grupowej (5 osób) i aranżowane były na różnorodne tematy, co pozwalało uczestnikom przenieść się w zupełnie inną rzeczywistość, niż ta którą znali. Oddziaływania terapeutyczne dostosowane były do indywidualnych potrzeb uczestników. Tematyka zajęć była różnorodna, dostosowana do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestników. Zajęcia prowadzone były przez osobę odpowiednio przygotowaną merytorycznie. Beneficjenci mogli samodzielnie wybierać rodzaj aktywności, co sprawiało, że w sali czuli się przyjemnie i bezpiecznie, czyli zgodnie z zasadą każdy uczestnik „nic nie musi, tylko może”. W trakcie zajęć podopieczni poddawani byli zarówno relaksacji jak i aktywizacji. Głównym celem zajęć Snoezelen jest poznawanie i wielozmysłowe doświadczanie rzeczywistości. Sala do zajęć to pomieszczenie wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące zmysły, która stwarza możliwości odbierania różnorodnych bodźców, wzbogacania doświadczeń, aktywności ruchowej i poznawczej oraz interesującego spędzania czasu wolnego. Sala jest miejscem, gdzie podopieczni mogą czerpać radość z odkrywania tajemnic, pokonywać trudności i odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości. Mogą przy tym dobrze się bawić w bajkowej atmosferze – świateł i cieni, im pełniej dziecko pozna świat, tym lepiej się w nim odnajdzie w przyszłości. Zajęcia w sali wprowadziły dzieci w stan relaksacji i odpoczynku, ograniczyły zachowania agresywne, ułatwiały pokonywanie lęku i strachu. Stymulacja polisensoryczna zwiększała aktywność i motywację do eksploracji otoczenia oraz chęci nawiązywania kontaktu z innymi. Atmosfera i wyposażenie znajdujące się w sali wywoływały zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa. Prowadzone zajęcia rozwijały podstawowe procesy poznawcze, zainteresowania, poprawiły orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni. Podczas zajęć podopieczni usprawnili umiejętności komunikacyjne, poddali się stymulacji zmysłów, reagowali na określone bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, zapachowe, czerpali radość z uczestnictwa w zabawach, dotykali, chwytali przedmioty, manipulowali nimi, współdziałali z nauczycielem i w grupie, koncentrowali uwagę na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych, dotykowych i węchowych, doskonalili sprawność manualną, usprawniali motorykę dużą, wzbogacili wiedzę o otaczającym świecie a także nabyli nowe doświadczenia zmysłowe. Na zajęciach panowała specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, która wytwarzana była za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł i kolorów. Miało to na celu uaktywnienie i rozwój receptorów dziecka. Seans w sali był również doskonałym środkiem wyciszającym. To wyjątkowe miejsce pozwoliło naszym beneficjentom poznawać świat i siebie, rozbudzać uśpione jeszcze zmysły.

Zajęcia indywidualne w zakresie alternatywnych metod komunikacji (AAC) odbywające się w ramach projektu mają bardzo ważny cel, umożliwić dziecku porozumiewanie się z otoczeniem za pomocą jak najlepszych rozwiązań przy wykorzystaniu komunikacji niewerbalnej, która za pomocą obrazków, gestów lub znaków pozwoli dziecku na kontaktowanie się z otoczeniem oraz stanowić będzie zarzewie w rozwoju mowy. Najcelniejszą strategią jest doprowadzenie do takich sytuacji komunikacyjnych z uczniem, w których ma on możliwość użycia i wykorzystania pomocy wykorzystywanych do komunikacji. Dzięki zajęciom beneficjenci mają możliwości porozumiewania się̨ z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie, stają się bardziej niezależni w obrębie zaspakajania podstawowych potrzeb życiowych według własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, mają podniesione poczucie sprawczości oraz pełniej mogą uczestniczyć w rożnych aspektach życia społecznego, podobnie jak ich rówieśnicy.

Zajęcia integracji sensorycznej dostosowane są do potrzeb każdego uczestnika, który poprzez aktywną eksplorację otoczenia wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw wielu umiejętności niezbędnych w życiu codziennym. W efekcie indywidualnej terapii poprawia się odbiór, rejestracja, przetwarzanie, interpretacja docierających z otoczenia bodźców zmysłowych. Podczas terapii integracji sensorycznej wykorzystywane są słuchawki Forbrain, służące do treningu słuchowo-głosowego i poprawy percepcji własnego głosu. Wykorzystują one przewodnictwo kostne, ale jednocześnie nie blokują przewodnictwa powietrznego, co ma wpływ na poprawę percepcji dźwięku. Słuchawki Forbrain mają zastosowanie w problemach z wymową, uwagą, koncentracją, pamięcią, czytaniem, poprawiają samoocenę oraz komunikację społeczną. Zajęcia te dostosowane są do potrzeb każdego uczestnika, który poprzez aktywną eksplorację otoczenia wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw wielu umiejętności niezbędnych w życiu codziennym. W efekcie terapii poprawia się odbiór, rejestracja, przetwarzanie, interpretacja docierających z otoczenia bodźców zmysłowych.

Zajęcia z zakresu fizjoterapii realizowane są indywidualnie z każdym podopiecznym stowarzyszenia. Wdrażane metody prowadzenia zajęć są osobno dopasowane do potrzeb każdego dziecka. Do głównych celów przeprowadzanych zajęć należy wspieranie i stymulowanie prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka, zwiększanie jego wydolności i poprawa sprawności fizycznej, korekcja oraz kompensacja odchyleń rozwojowych. Kładziony jest nacisk również na wzmocnienie mięśni posturalnych, korygując przy tym także wady postawy oraz poprawę siły, koordynacji i elastyczności ciała. Wszystkie metody prowadzonych zajęć mają na celu poprawę funkcjonowania dziecka w życiu codziennym. Udaje się uzyskać zamierzone efekty, m.in. dziecko próbuje pokonywać własne ograniczenia ruchowe oraz lęki i słabości. Zaczyna osiągać jak największą samodzielność i lepiej kontrolować swoje ruchy ciała wzmacniając przy tym także mięśnie. W trakcie prowadzonych zajęć uczeń stara się uzyskać kontrolę nad nieprawidłowymi wzorcami ruchowymi przy swoim schorzeniu.

Terapia neurotaktylna jest metodą terapeutyczną, skoncentrowaną na stymulacji układu nerwowego poprzez dotyk i inne formy sensoryczne. Jej celem jest poprawa funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego, co może prowadzić do polepszenia jakości życia pacjentów z różnymi zaburzeniami neurologicznymi, psychicznymi oraz rozwojowymi. Terapia neurotaktylna opiera się na założeniu, że odpowiednia stymulacja sensoryczna może wpływać na neuroplastyczność mózgu. Neuroplastyczność to zdolność mózgu do reorganizacji swoich struktur w odpowiedzi na nowe doświadczenia i bodźce. Poprzez techniki dotykowe, tworzyły się nowe połączenia nerwowe, co przyczyniło się do poprawy funkcji poznawczych, motorycznych i emocjonalnych u dzieci poddawanych tej terapii. Zajęcia z terapii neurotaktylnej były indywidualnie dostosowywane do potrzeb każdego dziecka. Przyniosły wiele korzyści, w tym: zwiększenie koncentracji, pamięci i zdolności uczenia się, lepsze radzenie sobie z emocjami i obniżenie poziomu stresu, lepsza precyzja ruchów i większa kontrola nad ciałem., poprawa relacji interpersonalnych dzięki lepszemu rozumieniu własnych emocji i reakcji innych. Terapia neurotaktylna jest wartościowym narzędziem wspierającym rozwój i rehabilitację osób z różnymi wyzwaniami neurologicznymi. Poprzez indywidualnie dostosowane techniki dotykowe i sensoryczne, terapia ta może znacząco poprawić jakość życia pacjentów, oferując im nowe możliwości rozwoju i funkcjonowania w codziennym życiu.

Cały repertuar zajęć cieszył się dużym zainteresowaniem i powodzeniem wśród uczestników projektu. Beneficjenci bardzo chętnie i systematycznie uczęszczali na zajęcia. Byli bardzo zdyscyplinowani, chętnie wykonywali wszelkie zadania, polecenia terapeutów. Wszystkie rodzaje zajęć będą kontynuowane do końca grudnia 2024r.

Zdjęcia