Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
© SOSW Sokółka 2012
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Sokółce jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy w powiecie sokólskim zakończył kolejną edycję zajęć "Za życiem".
Na terenie sokólskiego SOSW były realizowane bezpłatne zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju małemu dziecku. W zajęciach uczestniczyło 49 dzieci w wieku od kilku miesięcy po urodzeniu do 7 roku życia lub do chwili rozpoczęcia nauki w szkole u których występują zaburzenia w rozwoju całościowym.
Każdy uczestnik zajęć ma opracowany specjalnie dla niego Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny, w którym zawarte są cele i zadania do pracy. Zajęcia edukacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
W skład zespołu powołanego na potrzeby realizacji zadań związanych z programem „Za życiem” weszli specjaliści z różnych dziedzin: oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuci integracji sensorycznej, fizjoterapeuta, nauczyciele prowadzący zajęcia rehabilitacji ruchowej, nauczyciel prowadzący zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, psycholog oraz logopedzi, którzy pracują zgodnie ze swoimi kwalifikacjami W swoje pracy stosują oni metody przyjazne pracy z małym dzieckiem np. Ruch Rozwijajacy W.Sherborne, masaż neurotaktylny , metodę Tomatisa, metody M.Bogdanowicz „Metodę Dobrego Startu, metodę Snozelen oraz wiele innych.
Zajęcia odbywały się w gabinetach wyposażonych w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny. Nasze zaplecze dydaktyczne cały czas się powiększa o nowe ciekawe pomoce i sprzęty edukacyjne. Zajęcia w sali doświadczania świata, w sali do integracji sensorycznej, sali rekreacyjnej z kształtkami oraz basenem z piłeczkami, sali logopedycznej, gabinecie wczesnego wspomagania, sali do hydroterapii czy sali rehabilitacyjnej zapewniały uczestnikom programu właściwą oprawę i pełną możliwość wykorzystania czasu zajęć.
Celem realizacji programu jest wspomaganie rozwoju umysłowego, ruchowego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego każdego dziecka na miarę jego możliwości, zapewnienie interdyscyplinarnej pomocy w wyrównywaniu deficytów rozwojowych, podjęcie większej ilości działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju, objęcie specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodziny.
Godziny różnorodnych zajęć i terapii przyznanych w ramach programu „Za Życiem” przełożyły się na wymierne efekty. Dzieci i ich rodzice systematycznie korzystali z pomocy. Zajęcia ruchowe, zajecia z fizjoterapeutą usprawniły motorykę i ogólną sprawności fizyczną Zajęcia logopedyczne usprawniły mowę i funkcje językowe, Zajęcia integracji sensorycznej wpłynęły na poprawę i koordynację działania wszystkich zmysłów Zajęcia emocjonalno –społeczne, zajęcia z psychologiem ułatwiły uczestnikom rozpoznawanie swoich emocji i radzenia sobie z nimi. Nastąpił wzrost chęci, zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „niepożądanych” u dzieci, poprawę wykonywania ćwiczeń terapeutycznych, wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie. Dzieci uczyły się współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów. Budowały relacje z rówieśnikami i dorosłymi w bezpiecznym środowisku. Udział w terapii i zajęciach wspomagał ich zdrowie psychiczne. Miały możliwość wyrażenia i zrozumienia własnych emocji oraz wsparcie w nauce i rozwijaniu pasji oraz zainteresowań.. .
Rodzice, jak i terapeuci podkreślali potrzebę systematycznego kontynuowania dotychczasowych oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci. Uczestnictwo w programie "Za życiem" przynosi dzieciom liczne korzyści, wspierając ich rozwój na wielu płaszczyznach. Dzięki wszechstronnej ofercie zajęć, dzieci mają szansę na rozwój umiejętności, które będą im służyć przez całe życie.
Zapraszamy wszystkich chętnych do skorzystania z naszej bogatej oferty zajęć w ramach programu „Za życiem".
Serdecznie dziękujemy panu Staroście Piotrowi Rećko za pozyskane środki finansowe w ramach Rządowego Programu „Za życiem”, który pozwala na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci zagrożonych niepełnosprawnością.
Zespól realizujący zajęcia z projektu "Za życiem"