Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego reprezentowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku i środków Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w Sokółce
Szkolenie dla rodziców na temat świadomości emocjonalnej opiekuna osób z zaburzeniami, zostało przeprowadzone 28.11.2024r. w Sokółce przez Panią Agnieszkę Puszko z Ośrodka Terapeutycznego REVENU z Białegostoku. Zadanie pn.: „Wsparcie otoczenia osób niepełnosprawnych w procesie wychowania i rehabilitacji” Stowarzyszenia „Pod Skrzydłami” w Sokółce było sfinansowane ze środków PFRON z dotacji otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego poprzez ROPS w Białymstoku.
Celem warsztatów było zrozumienie, jakie wyzwania stoją przed opiekunami osób z zaburzeniami oraz jak ich rola zmienia się w zależności od wieku i potrzeb osoby znajdującej się pod opieką. W trakcie warsztatów skoncentrowano się na kilku kluczowych aspektach, które pomogą opiekunom radzić sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i jednocześnie wspierać ich poczucie dobrostanu. Rodzice poznali techniki, które pomogą rozpoznawać swoje emocje i nimi zarządzać. Poznawano sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych, kiedy opiekun czuje się przytłoczony. W jaki sposób poradzić sobie z emocjami w trudnych sytuacjach oraz jakimi technikami można pomóc sobie poradzić z wypaleniem. Dobrą strategią wspierającą w trudnych chwilach będą przerwy na odpoczynek i wsparcie ze strony innych osób.
Rodzice otrzymali praktyczne wskazówki dotyczące wspierania emocji dzieci: jak rozpoznać, kiedy osoba z niepełnosprawnością intelektualną jest zdenerwowana, zaniepokojona lub zmartwiona, oraz jak reagować na te emocje. Na warsztatach, rodzice otrzymali cenne informacje o roli emocji w pracy opiekuna. Zwrócono uwagę na to, że należy dbać o siebie, aby móc efektywnie wspierać osoby z zaburzeniami.
Rodzice korzystający ze szkolenia/warsztatów mogli pozostawić swoje dzieci pod opieką wychowawców, którzy zapewnili im w tym czasie opiekę.