/images/fio.jpg

Nowe formy terapii wspierają podopiecznych

https://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_1875/6_t2.jpgOd września 2022r. do 31.12.2024r. na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Sokółce i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sokółce i Dąbrowie Białostockiej realizowane są zajęcia terapeutyczne z dziećmi, w ramach zadania „Nowe formy terapii wsparciem podopiecznych”. Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w partnerstwie z Powiatem Sokólskim.

Zadanie zostało sfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Uczestnikami projektu było 42 podopiecznych z różnymi deficytami rozwojowymi, w tym z niepełnosprawnościami. Korzystają oni z kilku form wsparcia dostosowanych do indywidualnych potrzeb.

Beneficjentami dofinansowania byli również nauczyciele. W ramach zadania zorganizowano szkolenia dla 15 nauczycieli – członków stowarzyszenia.

Celem rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i z innymi dysfunkcjami rozwoju jest w szczególności osiągnięcie przez nich maksymalnej niezależności życiowej, nabycie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, uczestnictwo w różnych formach życia społecznego na równi z innymi, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami współżycia, przy zachowaniu prawa do swojej inności.

Dzieci korzystały m.in. z zajęć w zakresie alternatywnych sposobów komunikacji, integracji sensorycznej z wykorzystaniem słuchawek Forbrain i terapii Neuroflow. Zajęcia z alternatywnych metod komunikacji wspierają podopiecznych w osiągnięciu powyższych celów, rozwiązywaniu ich problemów związanych z porozumiewaniem się z otoczeniem. Każdy uczestnik zajęć AAC korzystał z indywidualnej terapii, podczas której wykorzystywane były dostępne narzędzia komunikacji zastępczej i wspomagającej takie, jak: MÓWik, C-Eye, książki komunikacyjne - stosownie do potrzeb i możliwości dziecka. W efekcie przeprowadzonych zajęć z zakresu alternatywnych metod komunikacji następuje poprawa umiejętności komunikacyjnych podopiecznych poprzez zastosowanie symboli lub urządzeń wspomagających komunikację. Podopieczni przy użyciu pomocy wspomagających komunikację uczą się wyrażania swoich potrzeb i stanów emocjonalnych. Poprawiają się również ich relacje w kontaktach społecznych.

Kolejną formą terapii zastosowaną w ramach projektu są zajęcia integracji sensorycznej z wykorzystaniem słuchawek Forbrain. Dzięki terapii poprawia się: uwaga, mowa, płynność komunikacji i pamięć u dzieci. Następuje lepsze rozumienie sensu czytanego tekstu, ponieważ filtr słuchawek Forbrain uwydatnia rytm mowy, a przewodnictwo kostne ułatwia jego przyswajanie, tym samym poprawia się zdolność do zapamiętywania przekazywanych informacji.

W ramach projektu prowadzona jest również terapia Neuroflow. Jest to interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. W efekcie zajęć u podopiecznych poprawia się komunikacja z otoczeniem ze względu na poprawę wyrazistości mowy. Wydłuża się czas utrzymania uwagi na głosie nauczyciela w szumie i hałasie, czas skupienia uwagi, zwiększa się podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób. Poprawiają się umiejętności w zakresie pamięci słuchowej, artykulacji i melodii języka.

Ponadto realizowane był z podopiecznymi: zajęcia fizjoterapii, zajęcia metodą Snoezelen, hipoterapia, zajęcia z elementami terapii taktylnej. Każda z tych form terapii służy podniesieniu poziomu funkcjonowania podopiecznych. Zajęcia hipoterapii odbywają się w Stadninie Koni w Geniuszach, do której podopieczni są dowożeni busem. Dzieci uczą się opieki nad koniem, karmienia, czyszczenia, bezpiecznego zachowania w kontakcie z koniem, wykonują ćwiczenia na koniu. Sam kontakt z koniem (czyszczenie, głaskanie, karmienie z ręki) pozytywnie wpływa na psychikę, zwiększa poczucie własnej wartości i samodzielności osób z niepełnosprawnościami. Hipoterapia stosowana jest w usprawnianiu dzieci: z niepełnosprawnością intelektualną, z Zespołem Downa, z wadami postawy, z zaburzeniami emocjonalnymi, z autyzmem. Ma to wpływ na poprawę równowagi, koordynacji i napięcia mięśniowego. W trakcie terapii stępujący koń przekazuje impulsy na dzieci poprzez swój ruch, który u koni jest podobny do ruchu człowieka.

Atrakcyjność i odmienność zajęć na koniu sprawia, że dzieci chętnie korzystają z tej formy. Osobom z niepełnosprawnością ruchową, koń pozwala swobodnie się przemieszczać i z wyższego poziomu niż z wózka oglądać świat. Dla wielu osób zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną jazda na koniu jest nagrodą, mobilizującą do pracy i ułatwiającą otoczeniu kontakt i egzekwowanie właściwych zachowań. Ta forma terapii jest ważna z wielu powodów, m.in. pozytywnie wpływa na uspołecznienie, rozwój fizyczny uczestników i jest skuteczną formą rehabilitacji ruchowej. 

Zajęcia z zakresu fizjoterapii realizowane były z podopiecznymi indywidualnie. Wdrażane metody prowadzenia zajęć były dopasowane do potrzeb każdego dziecka. Do głównych celów przeprowadzanych zajęć należało wspieranie i stymulowanie prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka, zwiększanie jego wydolności i poprawa sprawności fizycznej, korekcja oraz kompensacja odchyleń rozwojowych. Kładziony był nacisk na wzmocnienie mięśni posturalnych, korygując przy tym także wady postawy oraz poprawę siły, koordynacji i elastyczności ciała. Wszystkie metody stosowane podczas zajęć miały na celu poprawę funkcjonowania dziecka w życiu codziennym. Udaje się uzyskać zamierzone efekty, m.in. kiedy dziecko próbuje pokonywać własne ograniczenia ruchowe oraz lęki i słabości. Zaczyna osiągać jak największą samodzielność i lepiej kontrolować swoje ruchy ciała wzmacniając przy tym także mięśnie. W trakcie prowadzonych zajęć uczeń stara się uzyskać kontrolę nad nieprawidłowymi wzorcami ruchowymi przy swoim schorzeniu.

Inną formą prowadzonych terapii były zajęcia z elementami terapii taktylnej. Celem zajęć było wyciszenie, aktywizacja świadomości kinestetycznej, poprawa odbioru wrażeń dotykowych, regulacja napięcia mięśniowego oraz wspomaganie integracji sensomotorycznej i integracji odruchów. Do prowadzenia terapii zakupiono 5 specjalistycznych łóżek, które są wykorzystywane do masażu w czasie zajęć.

Jednym z celów dofinansowania był rozwój instytucjonalny organizacji. W ramach tego działania zakupiono sprzęt i wyposażenie Sali Doświadczania Świata i gabinet integracji sensorycznej. Wyposażenie Sali Doświadczania Świata do użytkowania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

w Dąbrowie Białostockiej. Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami” w Sokółce nie miało własnej strony internetowej, korzystało z zakładki utworzonej na stronie Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Sokółce. Zależało nam na utworzeniu własnej strony internetowej, ale aby to zrobić konieczne było przeszkolenia 2 członków stowarzyszenia w zakresie tworzenia i obsługi strony internetowej. Osoby uczestniczące w szkoleniu zajęły się tworzeniem nowej strony internetowej pod adresem: https://podskrzydlamisokolka.pl Strona wkrótce będzie gotowa.

Zastosowane formy terapii są również wsparciem dla rodzin podopiecznych. Dzięki podniesieniu ich umiejętności komunikacyjnych wzrośnie poziom funkcjonowania podopiecznych w najbliższym otoczeniu.

Zdjęcia

Zarząd Stowarzyszenia „Pod Skrzydłami” w Sokółc