Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W roku szkolnym 2014/2015 w internacie ośrodka realizowany jest projekt edukacyjno – wychowawczy „Stępem, z czworonożnym przyjacielem… po zdrowie”. Realizacja tych zajęć możliwa jest dzięki darowiźnie otrzymanej z Telewizji Polskiej S. A. „Reklama Dzieciom 2013”.
Uczestnikami projektu jest 18 – osobowa grupa wychowanków internatu. W trzech 6 – osobowych grupach wychowankowie uczestniczą w zajęciach hipoterapii w Stadninie Koni w Gieniuszach.
Realizacja projektu została podzielona na dwie części: I część w okresie jesiennym – IX – XI 2014r. i II część w okresie wiosennym – III – VI 2015r. Ze względu na warunki atmosferyczne – zimą była przerwa w zajęciach.
W okresie od III do VI 2015r. realizowana jest druga część projektu.
Hipoterapia jest formą rehabilitacji. Jest to proces długotrwały, ale efekty są widoczne już po kilku zajęciach. W trakcie zajęć wychowankowie uczą się pracy przy zwierzętach, obserwują proces czyszczenia, karmienia, zakładania uprzęży, a następnie podejmują próby samodzielnego wykonania prostych czynności. Dużą satysfakcję wychowankom przynosi karmienie koni sianem, marchewką lub suchym chlebem. W czasie karmienia i szczotkowania wychowankowie przełamują lęk przed dotykaniem konia. Wyczuwając ciepło jego skóry odczuwają przyjemność z dotyku, odprężają się i stają się bardziej ufni wobec zwierząt. W czasie jazdy na oklep wychowankowie również odczuwają ciepło ciała zwierząt, co wpływa na zwiększenie ich poczucia własnego ciała, działa relaksująco i odprężająco. Ćwiczenia równoważne wykonywane w siodle lub na oklep wpływają na zwiększenie umiejętności w zakresie utrzymywania równowagi i orientacji przestrzennej wychowanków. Zajęcia z udziałem konia motywują wychowanków z zaburzeniami mowy do rozwijania umiejętności komunikacyjnych. Wychowanek, który siedzi na grzbiecie konia angażuje się do nawiązywania komunikacji werbalnej lub pozawerbalnej ze zwierzęciem, wydając dźwięki z powodu radości, niepokoju czy wdzięczności z obcowania z czworonogiem. Świat widziany z końskiego grzbietu jest większy i piękniejszy. Obcowanie z tym dużym, przyjacielskim zwierzęciem wpływa na osłabienie reakcji nerwicowych i zwiększenie równowagi emocjonalnej wychowanków. Zdjęcia
Beata Tur