http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_471/20160926_192824.jpgHura! KrzyknÄ™liÅ›my wszyscy, kiedy pani Dyrektor przekazaÅ‚a informacjÄ™, że goÅ›cie z MoÅ‚odeczna przekroczyli granicÄ™ z PolskÄ…. CzekaliÅ›my w napiÄ™ciu, gdyż byli to niecodzienni goÅ›cie. Trzy kwadranse później powitaliÅ›my wszystkich przybyÅ‚ych – 23 uczniów wraz z dyrekcjÄ… i opiekunami ze Specjalnej SzkoÅ‚y z Internatem nr 2 dla Dzieci z Wadami Wzroku w MoÅ‚odecznie. W uroczystym powitaniu uczestniczyÅ‚ także pan Starosta Piotr Rećko. ZostaÅ‚y wymienione serdeczne sÅ‚owa i uÅ›ciski.

            Po krótkim rozgoszczeniu siÄ™ w pokojach internatu odbyÅ‚y siÄ™ zajÄ™cia integracyjne poprowadzone przez p. ElżbietÄ™ Margielewicz i p. BeatÄ™ MozolewskÄ…. DominowaÅ‚a ekspresja muzyczna i plastyczna. Na ogromnym „Drzewie przyjaźni” zawisÅ‚y karteczki z imionami polskich i biaÅ‚oruskich uczestników.

            Entuzjazm towarzyszyÅ‚ nam także podczas wspólnego zwiedzania miasta, Muzeum Ziemi Sokólskiej, KoÅ›cioÅ‚a pw. Åšw. Antoniego, Cerkwi pw. A. Newskiego. Mimo bariery jÄ™zykowej nawiÄ…zaÅ‚a siÄ™ sympatyczna więź miÄ™dzy uczestnikami wycieczki dziÄ™ki tÅ‚umaczeniom pani Uli Drewniak.

            Po poÅ‚udniu grupa dzieci i mÅ‚odzieży z MoÅ‚deczna na BiaÅ‚orusi wraz z 6 wychowankami naszego oÅ›rodka uczestniczyÅ‚a w warsztatach manualno-plastyczno-polisensorycznych, prowadzonych przez wychowawców internatu p. KatarzynÄ™ Dylewska, p. BeatÄ™ Å»óÅ‚tko oraz p. Beate Tur. ZajÄ™cia polisensoryczne pobudzajÄ… pracÄ™ wszystkich zmysÅ‚ów: wÄ™chu, wzroku, sÅ‚uchu, smaku, dotyku.

            W ramach tych zajęć lepiliÅ›my glinÄ… i masÄ… solnÄ…, bawiliÅ›my siÄ™ piaskiem kinetycznym, obserwowaliÅ›my lampÄ™ lawowÄ…, zanurzyliÅ›my siÄ™ w kolorowej i pachnÄ…cej cieczy nienewtonowskiej. Ta ciecz jest super - nie jest wodÄ… ale tez nie jest ciaÅ‚em staÅ‚ym. Później przyszÅ‚a pora na kÄ…piel mlecznÄ… i malowane obrazy mlekiem i olejem. ZrobiliÅ›my też eksperyment z sodÄ… i barwnikami, byliÅ›my oczarowani tym co dziaÅ‚o siÄ™ na naszych oczach. StworzyliÅ›my anioÅ‚y z masy solnej, piÄ™kne dzbanuszki z gliny, zabawne zwierzÄ™ta z piasku, pachnÄ…ce masy, z których upiekliÅ›my ciasto sensoryczne. Podczas zajęć wymienialiÅ›my siÄ™ masami i rozmawialiÅ›my czym one siÄ™ różniÄ…. ByÅ‚o wesoÅ‚o, zabawnie,  pysznie i zmysÅ‚owo.

            Po krótkim odpoczynku nasi goÅ›cie wraz z reprezentacjÄ… mÅ‚odzieży z SOSW uczestniczyli w warsztatach muzycznych. W celu zintegrowania grup, zajÄ™cia rozpoczęły siÄ™ wspólnymi zabawami ruchowymi  przy muzyce. Po czym byÅ‚a okazja do zapoznania siÄ™ z brzmieniem, ksztaÅ‚tem, wyglÄ…dem profesjonalnych instrumentów perkusyjnych oraz wypróbowania wÅ‚asnych siÅ‚, podczas wystukiwania i dynamizowania podanych rytmów na tychże instrumentach. Na kongach, tamburynach, trójkÄ…tach i marakasach wystukiwane byÅ‚y rytmy do utworu E. Griega „W grocie króla gór”. Dane instrumenty cieszyÅ‚y siÄ™ dużym zainteresowaniem.

            ZajÄ™cia wyzwoliÅ‚y aktywność twórczÄ… i radość podczas wykonywania wÅ‚asnych instrumentów perkusyjnych, które uczestnicy warsztatów wykonywali z ogromnÄ… ochotÄ…. PomysÅ‚owość i fantazja byÅ‚a zadziwiajÄ…ca. Na zakoÅ„czenie zajęć uczniowie wspólnie zagrali na wÅ‚asnorÄ™cznie wykonanych muzycznych marakasach. Każdy uczestnik warsztatów zabraÅ‚ do domu samodzielnie wykonany instrument. ZajÄ™cia przebiegaÅ‚y w atmosferze wzajemnej życzliwoÅ›ci i radoÅ›ci.

            Pierwszy dzieÅ„ pobytu dzieci i mÅ‚odzieży z MoÅ‚deczna na BiaÅ‚orusi minÄ…Å‚ w bÅ‚yskawicznym tempie. Mimo zmÄ™czenia podróżą i napiÄ™tym harmonogramem do samego koÅ„ca goÅ›cie z sÄ…siedniego kraju z uÅ›miechami na twarzach wkÅ‚adali caÅ‚e serca w realizacjÄ™ poszczególnych punktów projektowego planu.

Pobyt w naszej szkole grupy uczniów i opiekunów z ze Specjalnej SzkoÅ‚y z Internatem nr 2 dla Dzieci z Wadami Wzroku w MoÅ‚odecznie jest jednym z punktów projektu pn. „Lepszy start w dorosÅ‚e życie uczniów niepeÅ‚nosprawnych” wspóÅ‚finansowanego ze Å›rodków przyznanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej z konkursu Polska Pomoc Rozwojowa 2016. ZdjÄ™cia

Opr. E. Margielewicz, K. Dylewska, B. Å»óÅ‚tko