http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_474/sdc19051.jpgZ wielka niecierpliwością czekaliśmy na wtorkowy poranek, 27 września, kiedy to wraz z gośćmi ze Specjalnej Szkoły z Internatem nr 2 dla Dzieci z Wadami Wzroku w Mołodecznie, mieliśmy zwiedzać najpiękniejsze zakątki naszego regionu, my, grupa wychowanków SOSW z opiekunami p. Kasią Zalewską i p. Agnieszką Ambrożko.

Pierwszy etap prowadził do Białegostoku, gdzie spacerem przez przepiękny jesienny park Planty przeszliśmy do ogrodów Pałacu Branickich. Pałac Branickich w Białymstoku jest zaliczany do najpiękniejszych realizacji barokowej architektury w tej części Europy.

Barokowe ogrody wokół pałacu są jednymi z najpiękniejszych w Polsce. Nie można pominąć tego miejsca na mapie turystycznej Podlasia. Miejsce to jest pamiątką po rodzie Branickich i nazywane jest rezydencją Branickich lub Wersalem Podlaskim.

Dużym powodzeniem podczas spaceru cieszyły się sesje zdjęciowe obok Pawilonu pod Orłem, który został zrekonstruowany zgodnie z ryciną datowaną na połowę XVIII wieku.

W zabytkowych wnętrzach dawnego Pałacu Branickich mogliśmy poznać tajniki medycyny, proces kształtowania się przez stulecia tradycji leczniczych, poczuć zapach i atmosferę apteki z przełomu XIX i XX wieku podczas wizyty w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji. Ten etap wycieczki zachwycił pasjonatów medycyny, którzy nie wahali się zadawać wielu pytań o narzędzia i dawne metody leczenia.

Następnym przystankiem był Białostocki Teatr Lalek. Zwiedzanie rozpoczęliśmy w jego piwnicach, gdzie znajduje się kilkaset teatralnych rekwizytów, masek i lalek. Najstarsze eksponaty mają nawet 60 lat. Spotkała nas też miła niespodzianka ze strony pracowników teatru, którzy zaproponowali nam zwiedzenie pracowni i warsztatów, w których wykonuje się marionetki i kostiumy. Zwiedzanie teatru od kuchni miało w sobie wiele uroku i tajemniczości i wprawiło nas w wyśmienite humory.

Nieco zgłodnieliśmy, więc naturalną rzeczą było udanie się na smakowity domowy obiad do restauracji serwującej typowo polskie dania.

Ostatnim etapem wycieczki był Supraśl, położony kilkanaście kilometrów od Białegostoku. Tu zwiedziliśmy Muzeum Ikon, które znajduje się w zabudowaniach ponad 500-letniego prawosławnego klasztoru pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny. Muzeum posiada w swoich zbiorach jedną z najbogatszych w Polsce kolekcji ikon z XVIII, XIX i XX wieku, a także unikatowe XVI-wieczne freski. Odwiedzenie tego miejsca to uczta dla oczu i duszy, a miła pani przewodnik przekazała nam wiele ciekawych informacji i cierpliwie odpowiadała na wszystkie dociekliwe pytania.

Nieco zmęczeni, ale zadowoleni z pokazania naszym gościom z Mołodeczna najpiękniejszych zakątków Podlasia, wróciliśmy do ośrodka zaprzyjaźnieni z naszymi gośćmi, pełni wrażeń i pozytywnej energii.

Po krótkim odpoczynku nasi goście i grupa uczniów z naszej placówki wzięli udział w zajęciach hipoterapii i zabawie przy ognisku w Stadninie Koni w Kraśnianach. Każdy miał możliwość skorzystać z przejażdżki konnej, niektórzy po raz pierwszy w życiu. Pieczeniu kiełbasek przy ognisku towarzyszył śpiew piosenek polskich i białoruskich przy akompaniamencie akordeonu i gitary w wykonaniu Pani Katarzyny Dylewskiej z SOSW w Sokółce i Amelii Doroszkiewicz – uczennicy Gimnazjum Nr 1 w Sokółce.

Zabawa przy ognisku sprzyjała lepszej integracji dzieci i młodzieży z dwóch partnerskich placówek.  Uczniowie i opiekunowie z ze Specjalnej Szkoły z Internatem nr 2 dla Dzieci z Wadami Wzroku w Mołodecznie odwiedzili nasz ośrodek w ramach projektu pn. „Lepszy start w dorosłe życie uczniów niepełnosprawnych” współfinansowanego ze środków przyznanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej z konkursu Polska Pomoc Rozwojowa 2016. Zdjęcia