http://www.soswsokolka.pl/images/articles/kapita_ludzki_logo.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/articles/logo_ue.png

Projekt systemowy Indywidualizacja procesu ksztaÅ‚cenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „SÅ‚oneczna edukacja - nauka przez zabawÄ™”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

http://www.soswsokolka.pl/images/logo-podlaski-ubr-wojewoda.gif http://www.soswsokolka.pl/images/logo_kuratorium.png http://www.soswsokolka.pl/images/logo_starostwa_soklski.jpg http://www.soswsokolka.pl/images/logososw.jpg http://www.soswsokolka.pl/images/logo_5.jpg

http://www.soswsokolka.pl/images/photoalbum/album_601/zdjcie0181.jpgW ramach RzÄ…dowego Programu Bezpieczna  +  Projekt "Sprawni i Samodzielni"  w listopadzie 2017 roku uczniowie Specjalnego OÅ›rodka Szkolno-Wychowawczego w SokóÅ‚ce wziÄ™li udziaÅ‚ w 6 godzinnych warsztatach kulinarnych ph.: „Wiem co jem". ZajÄ™cia dla uczniów klas Gimnazjum  prowadziÅ‚a pani Bożena Mróz. Uczniowie uczestniczyli w trzech spotkaniach po 2 godziny każde.

15 listopada 2017r. na pierwszych warsztatach kulinarnych mÅ‚odzież zapoznaÅ‚a siÄ™ z piramidÄ… żywieniowÄ… - grupÄ… produktów niezbÄ™dnych w codziennej diecie, znaczeniem aktywnoÅ›ci ruchowej niezbÄ™dnej w prawidÅ‚owym funkcjonowaniu organizmu czÅ‚owieka, zasadami prawidÅ‚owego odżywiania oraz bÅ‚Ä™dami żywieniowymi. WyodrÄ™bniÅ‚a surowce pochodzenia roÅ›linnego i zwierzÄ™cego, podajÄ…c przykÅ‚ady. Podczas pracy w grupach wykonujÄ…c mini - plakaty uczniowie mogli skoncentrować siÄ™ na wybranych warzywach i owocach, ich skÅ‚adzie chemicznym, wartoÅ›ciach odżywczych oraz ich korzyÅ›ciach zdrowotnych  w codziennej diecie. Åšwiadomi tego co jedzÄ… na co dzieÅ„, przystÄ…pili do sporzÄ…dzania:

  • soku z marchwi,
  • soku pomaraÅ„czowo-marchwiowego wykorzystujÄ…c odpowiedni sprzÄ™t,
  • surówki z papryki i porów,  
  • surówki z kapusty pekiÅ„skiej, w skÅ‚ad której wchodziÅ‚y: kapusta pekiÅ„ska,  pomidory, ogórki, rzodkiewka, natka pietruszki, przyprawy i zaprawy.

Podczas pracy zwracali uwagÄ™ na zachowanie zasad bhp, porzÄ…dek na stanowisku pracy, higienÄ™ produkcji. Poprawnie wyeksponowali potrawy, dobierajÄ…c odpowiednie naczynia i kulturalnie spożyli przygotowane przez siebie potrawy i napoje. Wszystkim uczestnikom bardzo smakowaÅ‚o. ByÅ‚a to prawdziwa „bomba witaminowa”.  Na koniec zajęć każdy z uczestników otrzymaÅ‚ upominek w postaci owoców i warzyw. ZdjÄ™cia

17 listopada 2017r. odbyÅ‚y siÄ™ drugie warsztaty kulinarne: „Wiem co jem”. ZajÄ™liÅ›my siÄ™ kolejnÄ… grupÄ… produktów, jakimi byÅ‚y - produkty zbożowe, tj. peÅ‚noziarniste pieczywo, makaron, pÅ‚atki owsiane, kasze, ryż. UmiejscowiliÅ›my naszÄ… grupÄ™ produktów w piramidzie żywieniowej. Uczniowie poszerzyli swojÄ… wiedzÄ™ o produktach zbożowych,  stanowiÄ…cych podstawÄ™ piramidy, które powinny wchodzić w skÅ‚ad każdego gÅ‚ównego posiÅ‚ku. Zapoznali siÄ™ również z ich skÅ‚adem chemicznym i wartoÅ›ciami odżywczymi – sÄ… dobrym źródÅ‚em wÄ™glowodanów dostarczajÄ…cych energii dla pracy miÄ™sni, biaÅ‚ka, witamin z grupy B, magnezu, żelaza, cynku oraz bÅ‚onnika pokarmowego. Podczas pracy w grupach wykonujÄ…c mini-plakaty uczniowie mogli skoncentrować siÄ™ na wybranych produktach zbożowych (pieczywo, makarony, pÅ‚atki owsiane, kasze ryż), uzupeÅ‚niajÄ…c ich skÅ‚ad chemiczny, wartoÅ›ci odżywcze i korzyÅ›ci zdrowotne  w codziennej diecie. Wymienili rodzaje zbóż i mÄ…ki z nich produkowane. Dowiedzieli siÄ™ dlaczego mÄ…ki razowe majÄ… wyższÄ… wartość odżywczÄ… niż mÄ…ki jasne. Ze wzglÄ™du na typ użytej mÄ…ki uczniowie wyróżnili pieczywo pszenne, mieszane i żytnie. CiekawostkÄ… byÅ‚a produkcja makaronu, który znany byÅ‚ uczniom jako makaron gotowy – fabryczny. MÅ‚odzież podzielona na zespoÅ‚y, wykorzystujÄ…c różnorodne pieczywo i makaron oraz inne dodatki: z warzyw, sera, jaj, ryb, pestek sÅ‚onecznika, sporzÄ…dziÅ‚a  przekÄ…ski i saÅ‚atki, takie jak:

  • kanapki dekoracyjne, tartinki, koreczki,
  • zielona saÅ‚atka z makaronem,
  • saÅ‚atka z makaronem z sosem czosnkowym.

Ładnie wyeksponowali na stole potrawy, które zachÄ™caÅ‚y do ich zjedzenia. Wykonywanie potraw sprawiÅ‚o mÅ‚odzieży wiele radoÅ›ci. Åšwiadomi tego co jedzÄ… kulturalnie spożyli posiÅ‚ek. ZdjÄ™cia

22 listopada 2017r. odbyÅ‚y siÄ™ trzecie warsztaty kulinarne: „Wiem co jem”. PrzypomnieliÅ›my sobie wiadomoÅ›ci na temat owoców, warzyw, produktów zbożowych, ich wartoÅ›ci odżywczych i znaczeniu w codziennej diecie. SkoncentrowaliÅ›my siÄ™ na pÅ‚atkach owsianych, otrÄ™bach, kaszy mannie, pestkach sÅ‚onecznika, które byÅ‚y gÅ‚ównym bohaterem w sporzÄ…dzanych tym razem sÅ‚odkich potrawach – deserach. Każda grupa wykonywaÅ‚a inne potrawy. MÅ‚odzież sporzÄ…dziÅ‚a nastÄ™pujÄ…ce desery:

  • ciasteczka owsiane z wykorzystaniem m.in. pÅ‚atków owsianych, mleka sojowego, bananów,
  • owsiane muffiny z jabÅ‚kiem i orzechami, w skÅ‚ad których wchodziÅ‚y gÅ‚ównie – pÅ‚atki owsiane, miód, banany, jabÅ‚ka, orzechy wÅ‚oskie, cynamon,
  • batony musli z bananem z wykorzystaniem m.in. pÅ‚atków owsianych, otrÄ™bów pszennych, migdaÅ‚ów, rodzynek, jagód goji, suszonych Å›liwek, nasion sÅ‚onecznika, bananów, miodu,
  • kasza manna z sokiem malinowym i owocami malin.

Uczniowie podczas pracy zwracali uwagÄ™ na zachowanie zasad bhp, porzÄ…dek na stanowisku pracy, higienÄ™ produkcji. Ładnie wyeksponowali desery, które zachÄ™caÅ‚y do ich zjedzenia. Wykonywanie potraw sprawiÅ‚o mÅ‚odzieży wiele radoÅ›ci, zachÄ™ciÅ‚o do wykorzystywania produktów zbożowych w sporzÄ…dzaniu potraw i stosowania ich m.in. w deserach.  Åšwiadomi tego co jedzÄ… kulturalnie spożyli posiÅ‚ek. ZdjÄ™cia

OpracowaÅ‚a: p.Bożena Mróz