Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi”
– realizowany przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”
Zajęcia z zakresu Terapii EEG Biofeedback były realizowane w ramach projektu „W poszukiwaniu wspólnego pola uwagi” – zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przy wsparciu finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Pod Skrzydłami”. Odbywały się w formie indywidualnej: 2 razy w tygodniu po 1 godzinie, dla 4 osób.
Podczas treningów wykorzystywaliśmy specjalistyczny sprzęt wraz z oprogramowaniem do obserwacji aktywności i pracy mózgu. Atrakcyjna forma zajęć z wykorzystaniem gier multimedialnych sprawiła, że nabywanie kolejnych umiejętności stało się dla podopiecznych Stowarzyszenia „Pod Skrzydłami” ekscytująca zabawą i prawdziwa przyjemnością. Podczas treningu dzieci uczyły się rozpoznawać własne reakcje udoskonalając działania własnego organizmu, aktywizowały pracę mózgu, ćwiczyły umiejętność skupiania uwagi
na określonym zadaniu.
Terapia polega na podłączeniu podopiecznego do specjalnych czujników, dzięki którym możliwe jest obserwowanie na ekranie komputera przebiegu fal mózgowych. Dzięki temu podopieczny może spróbować oddziaływać na nie w sposób kontrolowany. Efekt jego wysiłków pojawia się na monitorze. Całość przypomina grę komputerową – podopieczny obserwuje czynności swojego mózgu pod postacią na przykład jadącego samochodu. Przy wzroście aktywności mózgu otrzymuje nagrodę za właściwy przebieg gry. Prowadzący zajęcia stymulował pożądane częstotliwości fal mózgowych i hamował te niepożądane.
W ten sposób mózg uczy się tworzenia prawidłowych fal mózgowych, podopieczny dąży do wygrania z komputerem, a w konsekwencji poprawia się jego koncentracja i pamięć, zmniejsza się poziom stresu i poprawia nastrój. Terapia wspomaga procesy uczenia się. Zmniejszeniu ulegają też objawy charakterystyczne dla osób z ADHD, czyli nadpobudliwość psychoruchowa.
Dzięki zajęciom mieliśmy możliwość zobaczyć jak bardzo kreatywny jest mózg dzieci, jak prawidłowo uczony i nagradzany – umie osiągnąć wspaniałe wyniki.
Beata Mozolewska