Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Od 1 grudnia2019r rokuw SOSW w Sokółce jestrealizowana innowacja pedagogiczna pod tytułem „Na tropie zagadek – Escape Room w edukacji szkolnej”. Nasza innowacja od ubiegłego roku jest oznaczona Przykładem Dobrej Praktyki nadanej przez Kuratora Oświaty w Białymstoku.
W bieżącym roku szkolnym zrealizowane były2 moduły. Były to zajęcia pod nazwą: „W krainie pluszowego misia” oraz „Walentynkowy Escape Room”. Innowacja została opracowana dla uczniów SOSW z niepełnosprawnością intelektualną o różnym stopniu. Każda chętna klasa mogła podjąć próbę zmierzenia się z wyzwaniami w Pokoju Zagadek. Z wyzwaniem Escape Room związanym z pluszowym Misiem zmierzyła się również klasa III z SP w Geniuszach.Tradycyjnie z założeniami innowacji myśl przewodniato rozwiąż zagadkę a dostaniesz wskazówkę do rozwiązania kolejnej. W każdym z modułów uczniowie grali w gry logiczne, w memory, rozwiązywali krzyżówki, rebusy, kreślili drogi przez labirynt, wyszukiwali informacje na podstawie innych zgromadzonych wcześniejoraz mogli samodzielnie podejmować decyzje i prezentować swój punkt widzenia.
Innowacja „Na tropie zagadek-Escape Room w edukacji szkolnej” zakładała szereg celów: rozwijanie postawy kreatywnej, wzrost motywacji do zdobywania wiedzy, zaangażowanie uczniów, podniesienie wiedzy ucznia o samym sobie, doskonalenie sprawności wykorzystania zdobytych już wiadomości i umiejętności, rozwinięcie sprawności logicznego myślenia oraz doświadczenie sukcesu podczas zmagań z wyzwaniami. Ważnym punktem była również integracja społeczności szkolnej oraz doskonalenie umiejętności pracy w grupie. Stacjonarne spotkania w pokojach zagadek pozwoliły na bieżąco weryfikować stopień realizacji poszczególnych celów. Ewaluacja przeprowadzona po każdym module dowodzi, że założone cele zostały zrealizowane.
Urszula Drewniak, Zuzanna Szarkowska-Czeczko