Od 1 września 2020 roku do 30 czerwca 2021 w SOSW w Sokółce była realizowana innowacja pedagogiczna pod tytułem „Na tropie zagadek – Escape Room w edukacji szkolnej”.

W ramach tej części innowacji zaplanowane i zrealizowane zostały 4 moduły. Były to zajęcia pod nazwą: „Przygody Kropki w morskiej głębinie”, „Przygoda w muzeum”, „Świąteczna przygoda z koszykiem”, „Znajdziesz mnie w bibliotece”. Innowacja została opracowana dla uczniów SOSW z niepełnosprawnością intelektualną o różnym stopniu. Każda chętna klasa mogła podjąć próbę zmierzenia się z wyzwaniami w Pokoju Zagadek.

Tematyka escape roomów była związana z realizacją jednostek tematycznych. 15 września swoje imieniny obchodzi Kropka – z małym poślizgiem świętowaliśmy w październiku. W listopadzie odbyliśmy wycieczkę do Muzeum, gdzie poznaliśmy i utrwaliliśmy fakty związane z Odzyskaniem Niepodległości przez Polskę. Tuż przed Wielkanocą wybraliśmy się na wieś, aby przypomnieć uczniom zwyczaje wielkanocne. Majowy Escape Room odbył się w szkolnej bibliotece. Nawiązywał on do ogólnopolskiej kampanii czytelniczej Tydzień Bibliotek 2021, sprawdzał i poszerzał wiedzę z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej oraz stał się świetnym podsumowaniem realizowanego przez nas Międzynarodowego Projektu eTwinning: „Zabawa książkami”.

Zgodnie z założeniami innowacji trzymałyśmy się zasady: rozwiąż zagadkę a dostaniesz wskazówkę do rozwiązania kolejnej. W toku realizacji poszczególnych escape roomów zaproponowałyśmy uczniom rozwiązywanie: zagadek logicznych, trimino, szyfrów, rebusów, krzyżówek, labiryntów, wykreślanek, kodowanie wg instrukcji, szyfrowanie i rozszyfrowywanie kodów QR, wyszukiwanie informacji według wzoru na podstawie wytycznych, wyzwania z wykorzystaniem TiK (np. koło fortuny, Wordwall, LearningApps i inne), a także pozostawiłyśmy uczniom czas i miejsce na dowolną interpretację zagadek lub zadań, które sprzyjały prezentowaniu ich punktu widzenia i podejmowaniu własnej decyzji.

Innowacja „Na tropie zagadek-Escape Room w edukacji szkolnej” zakładała szereg celów: rozwijanie postawy kreatywnej, wzrost motywacji do zdobywania wiedzy, zaangażowanie uczniów, podniesienie wiedzy ucznia o samym sobie, doskonalenie sprawności wykorzystania zdobytych już wiadomości i umiejętności, rozwinięcie sprawności logicznego myślenia oraz doświadczenie sukcesu podczas zmagań z wyzwaniami. Ważnym punktem była również integracja społeczności szkolnej oraz doskonalenie umiejętności pracy w grupie. Stacjonarne spotkania w pokojach zagadek pozwoliły na bieżąco weryfikować stopień realizacji poszczególnych celów. Ewaluacja przeprowadzona po każdym module dowodzi, że założone cele zostały zrealizowane.

Praca stacjonarna, której nie mogłyśmy doświadczyć w II półroczu ubiegłego roku szkolnego, pozwoliła nam obserwować procesy nabywania wiedzy, umiejętności społecznych, rozwijanie się procesu pomocy wzajemnej uczniów tu i teraz. Roześmiane twarze uczniów na relacjach ze spotkań escape room, ich zaangażowanie, częste odwoływanie się wspomnieniami do zdjęć, wyrazy uznania, ich refleksje dotyczące przeżycia ciekawych i nowych przygód oraz zdobycie doświadczeń sprawiają ogromną radość i motywują nas do podejmowania trudu wyszukiwania im formy przekazu wiedzy, która zaciekawia, zaskakuje, wzbudza pozytywne emocje. Wiedząc, że ciekawość ta przeradza się w chęć poznawania czegoś nowego co rozwija w nich pęd po wiedzę zdecydowałyśmy o kontynuowaniu realizacji innowacji w kolejnym roku szkolnym. Chęć kontaktu bezpośredniego z uczniami, obserwacji ich toku myślenia i wzbogacania wiadomości i umiejętności oraz ewaluacji naszej pracy na żywo sprawia, że zależy nam na zajęciach, i będziemy je kontynuować. Ponadto mechanizmy innowacji „zostają z nami” w naszej codziennej pracy na nauczanych przez nas przedmiotach. Planowanie spotkań escape room w kolejnym roku szkolnym jeszcze przed nami, ale będzie jak zwykle twórcze, ciekawe i inspirujące –to możemy obiecać….

W ostatnim zadaniu jak zwykle nasza prywata: Kolejne pomysły Moniki Kapuśniak, kolejne pomysły Bartosza Chysia oraz inspiracje z ich strony, grup na fb i szkoleń, które prowadzą skłaniają nas do podziękowań i przyprawiają o „nasz kolejny pozytywny ból głowy” że to co nam przekazali musimy wykorzystać: ”bo jest ekstra i dla naszych dzieci będzie mega”. A że się znamy prywatnie więc takie przyjacielskie: Moniko, Bartku dziękujemy !!!!

Urszula Drewniak, Zuzanna Szarkowska-Czeczko

"Przygody Kropki na dnie morza"                                                                         "Przygoda w muzeum"                                                                                                  „Świąteczna przygoda z koszykiem”                                                                    „Znajdziesz mnie w bibliotece”