
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach kontynuacji upowszechniania idei czytelnictwa oraz rozwijania kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży, w nowym roku szkolnym 2019/2020 w internacie SOSW w Sokółce od września już po raz kolejny rozpoczęła się Akcja ph. „Czytanie na dobranoc”. Jest ona zaplanowana na I półrocze, z możliwością kontynuacji działań również w II semestrze. Realizacją zadań w ramach upowszechniania czytelnictwa zajmują się wychowawczynie internatu p. Beata Boguszewska i Katarzyna Bubieniec. Przeprowadzone zajęcia będą dokumentowane wpisami do dziennika wychowawczego danej grupy.
„Nie trzeba będzie aż księżyca z nieba kraść, żeby się prawdą najpiękniejsza stała baśń...”
Kolejny rok współpracy z TVP w ramach autorskiego projektu
- iTeatr dla Szkół w SOSW w Sokółce
,,Projekt oparty jest na idei promowania i przybliżania teatru poprzez realizacje transmisji spektakli z teatrów w całej Polsce wszędzie tam, gdzie dostęp do ich oferty jest ograniczony. […]
W ramach projektu iTeatr spektakl na żywo odbierany jest w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej. Udział wszystkich szkół w projekcie jest przy tym całkowicie bezpłatny.”
Przedszkolaki z grupy I „Jagódki” pod kierunkiem p. Beaty Majer oraz p. Julity Nelke wzięły udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych. Pierwszy konkurs pt. „Przyjaźń bez barier” został zorganizowany przez Szkołę Podstawową w Żelechowie. Kuba z Oskarem zostali wyróżnieni. Drugi konkurs pt: „Przedszkole moich marzeń” zorganizował Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bronowie. Tym razem odnieśliśmy wielki sukces, gdyż zdobyliśmy II miejsce. Po raz kolejny nasze prace zostały docenione oraz nagrodzone książkami.
Woda ma ogromne znaczenie w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, szczególnie u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi dysfunkcjami. Uczniowie SOSW w Sokółce – klasa I SPU oraz przedszkolaki z grupy Jagódki uczestniczą w zajęciach Hydroterapii z wykorzystaniem Innowacyjnego programu z zakresu hydroterapii. Podczas zajęć dzieci poprzez zabawę pod kierunkiem i opieką Instruktora nauki pływania kształtują prawidłową postawę ciała, uczą się radzenia z emocjami i możliwości ich rozładowywania. Zajęcia te zachęcają do uprawiania aktywności fizycznej poprzez kontakt z wodą oraz zwiększają bezpieczeństwo nad wodą w czasie wolnym.
W ramach programu „Za życiem”dzieci z niepełnosprawnością lub dzieci zagrożone niepełnosprawnością, które posiadają opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i/lub zaświadczenie lekarskie bezpłatnie uczestniczą w indywidualnych zajęciach prowadzonych przez specjalistów dobranych odpowiednio do rodzaju dysfunkcji dziecka.
Zajęcia są realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w ramach rządowego programu „Za Życiem” finansowanego z budżetu państwa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Sokółce, który pełni funkcję wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego Powiatu Sokólskiego.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce odbywają się zajęcia z Arteterapii w ramach projektu pn „Wsparcie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK”. Projekt został dofinansowany ze środków EFS w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania Szlak Tatarski 2014-2020 z zakresu Typu projektu Nr 5 Działania 9.1 Rewitalizacja społeczna i kształtowanie kapitału społecznego, Osi Priorytetowej IX Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Arteterapia czyli terapia poprzez sztukę jest jedną z form terapii wykorzystywanej do pracy z dziećmi, które mają różne problemy: zdrowotne, rozwojowe, osobiste czy rodzinne. Celem arteterapii jest przepracowywanie pewnego problemu zwłaszcza gdy dziecko nie chce czegoś wyrazić słowami, a może wyrazić swoje emocje w pracy plastycznej. W czasie zajęć z arteterapii dzieci mają dużą frajdę i radość bo ich wyobraźnia i kreatywność zostały pobudzone do działania. Do tego nie czują się skrępowane, bo na zajęciach z arteterapii tak naprawdę mogły wszystko: pracować na większym formacie niż kartka A4, brudzić się do woli, korzystać z różnorodnych materiałów, metod i technik.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce odbywają się zajęcia plastyczne w ramach projektu pn „Wsparcie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK”. Projekt został dofinansowany ze środków EFS w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania Szlak Tatarski 2014-2020 z zakresu Typu projektu Nr 5 Działania 9.1 Rewitalizacja społeczna i kształtowanie kapitału społecznego, Osi Priorytetowej IX Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Głównym założeniem zajęć plastycznych jest rozbudzanie zainteresowań plastycznych u dzieci, wszechstronne rozwijanie zdolności, wdrażanie do konstruktywnego spędzania wolnego czasu. Zajęcia plastyczne umożliwiają uczestnikom ujawnienie własnych myśli i uczuć. Rozwijają ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolności do działania i osiągania celu. Wyrabiają poczucie ładu, porządku i estetyki, rozwijają wrażliwość oraz rozbudzają zaciekawienie.
W ramach realizacji projektu od września 2020r. do pażdziernika 2021r.pn. „Wsparcie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Sokółce na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego siedemnastka uczniów SOSW uczesniczyła w godzinnych spotkaniach, każdy w wymiarze 10 treningów.
Od września 2019r. W SOSW realizowane są zajęcia z zakresu TIK. Mają one na celu wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie umiejętnosci cyfrowych uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia prowadzone są przez 3 nauczycieli ośrodka i odbywają się w niewielkich grupach, uwzględniających indywidualne możliwości uczniów oraz dostepność zasobów sprzętowych. Na zajęciach wykorzystywane są zestawy komputerowe z nowoczesnym oprogramowaniem, tablica multimedialna, ekran interaktywny, laptopy i tablety. Taka różnorodność sprzętu sprzyja oswajaniu się uczniów z technologią oraz podnosi umiejętność obsługi różnorodnych urządzeń. Realizowana na zajęciach tematyka jest dostosowywana indywidualnie do każdego ucznia i obejmuje zarówno elementarną obsługę sprzętu, jak też korzystanie z edytorów grafiki, tekstu, filmów, gier oraz programów multimedialnych.