
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W roku szkolnym 2021/2022 w SOSW w Sokółce była realizowana innowacja programowo-metodyczna „Zabawy z leniwą ósemką”, oparta na kinezjologii edukacyjnej
P. Dennisona i zawierająca elementy przedmiotów nauczania takich jak: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające kreatywność, wychowanie fizyczne. Innowacją zostali objęci uczniowie kl. I SPU podczas zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 1 godz. zajęć w miesiącu.
Innowacja była prowadzona na podstawie opracowanego autorskiego programu innowacyjnego, który został dostosowany do indywidualnych możliwości psychoruchowych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Realizacja zajęć wg. innowacyjnego programu umożliwiła w sposób wielowymiarowy, angażując wszystkie zmysły usprawnić proces nauczania, sprzyjała podniesieniu potencjalnych zdolności uczenia się, regulowała poziom stresu, umożliwia stymulację jednej lub kilku zaburzonych funkcji. Ponadto przyczyniła się do poprawy: sprawności intelektualnej, społecznej, rozwoju psychoruchowego, koncentracji uwagi, wzrostu poczucia własnej wartości i swoich możliwości uczestników innowacji. Wprowadzenie tej innowacji wynikało z potrzeb edukacyjnych spowodowanych koniecznością wprowadzania różnorodnych metod pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, takich jak kinezjologia edukacyjna. Stosując proponowane przez kinezjologię ćwiczenia: na przekroczenie linii środka, energetyzujące, rozciągające, relaksujące znacznie została u uczniów poprawiona umiejętność komunikacji, organizacji i koncentracji.
W piękny majowy dzień, 19 maja grupa uczniów z klas 4-6 SPU B i 2-3 PDP B pod opieką p. K. Zalewskiej, p. A. Ambrożko i p. I. Gieniusz odwiedziła Park Kulturowy Korycin – Milewszczyzna. Zwiedziliśmy średniowieczne grodzisko, poznając jego historię i zamieniliśmy się na chwilę w wojów broniących swego grodu. Następnie uczestniczyliśmy w warsztatach wypieku podpłomyków.Samodzielnie zrobione podpłomyki okraszone pysznym dżemem z mirabelek smakowały wybornie.Dodatkową atrakcją było ognisko i pieczone kiełbaski i opowieści o wojach. Miło spędziliśmy czas na spotkaniu z historią regionu.
Katarzyna Zalewska
Każdy uczeń w swoim szkolnym życiu musi zmierzyć się z opracowaniem lektur, bywa, że nie jest to zajęcie porywające i ciekawe. W naszym Ośrodku,w tym roku, uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej realizowali na lekcjach języka polskiego Innowację „Nasz sposób na lektury - lektury w lapbooku", dzięki której zmienili swoje nastawienie do lektur orazuważnego i aktywnego czytania utworów literackich i ich zrozumienia. Inspiracją do opracowania innowacji stały się przede wszystkim wymagania stawiane nauczycielom języka polskiego w nowej podstawie programowej, których zadaniem jest wychowywanie świadomego odbiorcy i uczestnika kultury, szczególnie dzieł literackich.
W dniu 20.06.2022r w SOSW odbyło się spotkanie z policjantami Komendy Powiatowej Policji w Sokółce dotyczące bezpiecznych wakacji. Pani policjantka prowadząca spotkanie przypomniała uczniom ważne informacje dotyczące bezpiecznego wypoczynku. Poruszyła temat bezpieczeństwa nad wodą, w czasie prac polowych, w czasie wypoczynku w mieście oraz bezpieczeństwo w Internecie. Część spotkania poświęcona była ważnym zasadom, których uczniowie powinni przestrzegać poruszając się po drodze hulajnogą i rowerem oraz przemieszczając się pieszo.
Wierzymy, że te wiadomości nasi uczniowie maja „w małym palcu”, stosują je codziennie i nie zapomną o nich również w czasie beztroskiej zabawy na wakacjach.
Spotkanie zorganizowały panie: Zuzanna Szarkowska-Czeczko oraz Elżbieta Januszko- Szymaniuk
Podlasie to obszar leżący na terenie północno-wschodniej Polski, na pograniczu kultur oraz kilku religii. Tutaj mieszkali obok siebie Katolicy, Prawosławni, Tatarzy, Żydzi, dlatego również współcześnie przenikają się różne zwyczaje, obrzędy oraz kalendarze. W naszym regionie możemy wrócić do korzeni- skosztować najprostszych potraw z dawnych lat, nauczyć się tradycyjnego sposobu na tkanie dywanów, poznać historię krajki i pisania ikon, osadnictwa Tatarów na ziemiach polskich, wpływ Żydów na tutejszą kulturę oraz zdobyć wiedzę z zakresu religii występujących na tych terenach. Wszystko to czekało beneficjentów projektu „Perły Podlasia drogą do integracji” dofinansowanego ze środków MEiN w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Uczestnikami było 7 uczniów i 2 opiekunów z SOSW w Sokółce oraz taka sama grupa z Verkiu mokykla – daugiafunkcis centras w Wilnie, miejsce realizacji: Sokółka.
SOSW w Sokółce realizuje projekt „Perły Podlasia drogą do integracji” dofinansowany ze środków MEiN w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży. Uczestnikami jest 7 uczniów i 2 opiekunów z SOSW w Sokółce oraz taka sama grupa z Verkiu mokykla – daugiafunkcis centras w Wilnie, miejsce realizacji: Sokółka. Łączna kwota dofinansowania to 18 867,49 złotych. Projekt został napisany w oparciu o priorytet Propagowanie polsko-litewskiego dziedzictwa historyczno-kulturowego oraz dialogu na rzecz współpracy, tolerancji, otwartości, lepszego zrozumienia i poznania się pomiędzy młodzieżą polską i litewską.
W poniedziałkowe przedpołudnie, dnia 13 czerwca uczniowie klasy I SPU i VII-VIIIC SPU udali się na wycieczkę do białostockiego ogrodu zoologicznego. Akcent ZOO mieści się w Parku Konstytucji 3 Maja i powstało w latach 60-tych XX w. pełniąc funkcję tymczasowego miejsca służącego do przechowywania zwierząt. Większą jego część zamieszkują zwierzęta parzystokopytne: żubr, kuc szetlandzki, osioł, muflon.
W dniach 10-12 czerwca 2022 roku harcerze Agnieszka i Mirosław z drużyny Nieprzetartego Szlaku „Iskierki” pod opieką druhny Moniki Mróz uczestniczyli w Zlocie Hufca Sokółka zorganizowanym w Kamiennej Nowej. Podczas zjazdu odbył się festiwal piosenki zuchowej i harcerskiej. Nasi harcerze zaprezentowali utwór pod tytułem „Szara lilijka”.Uczestniczyli też w grze terenowej poświęconej 90- leciu istnienia Hufca Sokółka oraz jego założycielowi Witoldowi Biziukowi. Młodzież brała również udział w różnego rodzaju zajęciach dostosowanych do swoich indywidualnych możliwości. Były to warsztaty plastyczne, zawody sportowe oraz pogadanka na temat zasad udzielania pierwszej pomocy. Na zakończenie każdego dnia harcerze miło spędzili czas przy ognisku obrzędowym.
Bezpośredni kontakt z przyrodą pozytywnie wpływał na nastroje i samopoczucie uczestników. Harcerze odnowili znajomości zawarte w poprzednich latach, zintegrowali się ze sobą oraz zgłębili wiedzę na temat historii sokólskiego Hufca i jego założyciela.
Monika Mróz
We wrześniu rozpoczęliśmy nasze podróże wraz z Panią Sabina Pilat i prowadzonym przez nią kanałem „Nauka w Plecaku” w serwisie Youtube. Realizacja naszego projektu kontynuowaliśmy przez cały rok szkolny. Klasy I SPU klasa VII-VIII A, klasa VII-VIII C oraz klasa VII-VIII B pod opieką pań Marty Januszkiewicz, Marty Emich i Zuzanna Szarkowskiej –Czeczko wykonywały sumiennie powierzone im działania.
We wtorek dnia 14.06.2022 nasza młodsza Grupa Taneczna prowadzona przez panią Annę Kędyś-Arent udała się do Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku na Przegląd Dziecięcych Formacji Tanecznych .Mieli możliwość zaprezentowania tam swoich umiejętności tanecznych ,oraz mogli obejrzeć i podziwiać występy innych grup tanecznych. Wszyscy wrócili do szkoły w doskonałym nastroju z drobnymi upominkami.
M.Słyż
„Książki kochają każdego, kto je otwiera dając mu poczucie bezpieczeństwa i przyjaźni, niczego w zamian nie żądając…”
Cornelia Funke
W II półroczu roku szkolnego 2021/2022 w internacie SOSW w Sokółce, kontynuowana była Akcja „Czytanie na dobranoc”, zainicjowana przez wychowawczynie internatu: p. K. Bubieniec i B. Boguszewską. W czasie jej trwania, od lutego do czerwca odbyło się 40 spotkań. Do udziału w nich zaprosiliśmy najmłodszych wychowanków internatu oraz starsze dzieci, które chętnie włączyły się do czytania młodszym kolegom. Czytanie odbywało się w porze wieczornej, kiedy najmłodsi mieszkańcy internatu szykowali się do snu i stało się alternatywą telewizyjnej bajki na dobranoc.