
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W II semestrze roku szkolnego 2018/2019 uczniowie SOSW uczestniczyli w realizacji programu „Uczymy Dzieci Programować”. Uczymy dzieci programować to ogólnopolski program edukacyjny kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Organizatorem jest marka Edu-Sense we współpracy z panią Anną Świć - autorką bloga „Kodowanie na dywanie”. Celem programu jest wprowadzanie uczniów w świat programowania i robotyki, oswajanie nowoczesnej technologii poprzez doświadczenia i zabawę. Autorzy programu dążą to tego, by dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kod, żeby myślały, doświadczały, poszukiwały, kreatywnie, odważnie patrzyły na świat.
W dn. 13 czerwca 2018r. od godziny 17.00 wychowankowie internatu SOSW w Sokółce uczestniczyli w grze terenowej ph. ,,Jestem bezpieczny”. W formie zespołowej zabawy utrwalane były zasady prawidłowego i bezpiecznego poruszania się w terenie. Formuła gry w postaci ,,podchodów” bardzo spodobała się dzieciom. Duże emocje towarzyszyły grupie uciekającej i goniącej. Wychowankom zostały przydzielone zadania tj. wybór drogi, zaznaczanie i rysowanie strzałek trasy, ukrywanie kopert z zadaniami. Zaliczeniem gry było odnalezienie wszystkich punktów i rozwiązanie zagadek. Na zakończenie wszyscy spotkaliśmy się przy ognisku. Upiekliśmy kiełbaski, śpiewaliśmy przy akompaniamencie gitary ,,Lato, lato, lato czeka…”. Najmłodszych ucieszył słodki poczęstunek.
Projekt pn. „KOMPETENTNI I WYKWALIFIKOWANI”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Głównym celem zajęć wyrównawczych z chemii było rozbudzanie w uczniach ciekawości otaczającym światem substancji i przemian chemicznych – motywowanie uczniów do uczenia się chemii, kształcenie twórczej, aktywnej postawy wobec problemów chemicznych, tworzenie bodźców do dalszych doświadczeń i poszukiwań, rozwijanie zainteresowań oraz kształtowanie przyzwyczajeń i nawyków aktywnego i kulturalnego zdobywania wiedzy i umiejętności, oraz doskonalenia umiejętności podejmowania decyzji i odmawiania zachowań ryzykownych dla zdrowia.
W roku szkolnym 2017/2018 realizowane były przez pedagoga szkolnego zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, uzupełniające działania szkoły i placówki w zakresie doradztwa zawodowego. Prowadzone były w oparciu o dostosowany do potrzeb uczniów program pt. „Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII szkoły podstawowej – program Beaty Grzelak”.
Projekt pn. „KOMPETENTNI I WYKWALIFIKOWANI”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Uczniowie klasy II i III Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 3 Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sokółce kształcących się w zawodzie „Kucharz” uczestniczyli w zajęciach dodatkowych wyrównawczych z przedmiotu zawodowego – technologia gastronomiczna z towaroznawstwem w ramach projektu: „Kompetentni i wykwalifikowani” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Poruszana tematyka zajęć była zgodna z podstawą programową w zawodzie „Kucharz” oraz dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów. Formy pracy były różnorodne: indywidualna, grupowa i zbiorowa. Wykorzystywane były pomoce naukowe i materiały pomocnicze. Dzięki tym zajęciom w znaczącym stopniu zostały wyrównane braki w wiedzy z przedmiotu, co miało odzwierciedlenie w przeprowadzonym teście wiedzy na zakończenie zajęć.
Projekt pn. „KOMPETENTNI I WYKWALIFIKOWANI”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Na przełomie kwietnia i maja 2018 r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Sokółce, dzięki realizacji projektu „Kompetentni i Wykwalifikowani” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020, odbyło się między innymi 5 dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki. Dzięki indywidualnemu charakterowi zajęć praca z uczniem przyniosła wymierne efekty, a nauczyciel mógł całą uwagę poświęcić dostosowaniu treści i metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia.
Po raz trzynasty do Sokółki przyjechały dzieci i młodzież z podlaskich szkół specjalnych, integracyjnych, ośrodków, warsztatów terapii i stowarzyszeń aby zaprezentować swoje talenty artystyczne; muzyczne, wokalne, taneczne, aktorskie w czasie imprezy pod nazwą „Wielkie Święto Małego Człowieka” – Przegląd Twórczości Artystycznej Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Podlasia. Ta barwna, kolorowa i radosna impreza promująca różnorodną twórczość niepełnosprawnych to jedna z wieloletnich tradycji naszego Ośrodka. „Wielkie Święto Małego Człowieka” to szczególne wydarzenie skierowane na promocję talentów i umiejętności osób niepełnosprawnych, mające jednocześnie integrować wszystkich uczestników, wzmacniać ich wiarę we własne możliwości oraz pobudzać do osobistego rozwoju.
Rok 2018 jest szczególnym czasem dla każdego Polaka, to święto 100 lat odzyskania Niepodległości. Dlatego tez postanowiliśmy, aby Dzień Humanistyczny był czasem poświęconym na przybliżenie okoliczności odzyskania wolności przez Polskę, by ułatwić uczniom zrozumienie dziejów Polski oraz uświadomić znaczenie takich wartości jak wolność, niepodległość, suwerenność. Nauczyciele przedmiotów humanistycznych wraz z grupą uczniów, przygotowali to wydarzenie pod hasłem „Myśli dla Niepodległej”.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa jaką sobie ludzkość wymyśliła.”
Wisława Szymborska
W II półroczu roku szkolnego 2017/2018 w internacie SOSW w Sokółce kontynuowana była Akcja „Czytanie na dobranoc”, zainicjowana przez wychowawczynie internatu: p. K. Bubieniec i B. Boguszewską. W czasie jej trwania, od lutego do czerwca odbyło się 49 spotkań. Do udziału w nich zaprosiliśmy najmłodszych wychowanków internatu oraz starsze dzieci, które włączyły się do czytania młodszym kolegom.