
Projekt systemowy Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów klas 1-3 szkół podstawowych „Słoneczna edukacja - nauka przez zabawę”
realizowany przez SOSW Sokółka w Powiecie Sokólskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Sokółce realizowany był projekt „ Rozwijamy się, zwiększając wykorzystanie narzędzi TIK”. Projekt został dofinansowany ze środków EFS w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania Szlak Tatarski 2014-2020 z zakresu Typu projektu Nr 5 Działania 9.1 Rewitalizacja społeczna i kształtowanie kapitału społecznego, Osi Priorytetowej IX Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. W ramach projektu zostały wyposażone klasopracownie. Klasa IV-VI SPU A otrzymała 2 tablety, monitor interaktywny, laptop oraz klocki Lego.Uczniowie używają tabletów do komunikacji alternatywnej z programem Mówik- polskim oprogramowaniem do komunikacji wspomagającej oraz terapii mowy. Aplikacja zawiera przejrzysty i zrozumiały system symboli, które możemy przetworzyć za pomocą wbudowanego syntezatora dźwięku.
Społeczność SOSW zakończyła realizację projektu. pn. „Rozwijamy się, zwiększając wykorzystanie narzędzi TIK” współfinansowanego ze środków EFS w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalnej GruSpy Działania Szlak Tatarski 2014-2020 z zakresu Typu projektu Nr 5 Działania 9.1 Rewitalizacja społeczna i kształtowanie kapitału społecznego, Osi Priorytetowej IX Rozwój Lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020
W dniu 28 października 2021r. uczniowie klasy 1-3spu wzięli udział w kolejnej transmisji iTeatru w Zielonej Górze pt. „Tymoteusz wśród ptaków”. To barwny spektakl dla najmłodszej widowni z lalkami ptaków, pięknymi kostiumami i śpiewem. Widzowie przenieśli się do świata misia Tymoteusza pełnego wiosennej, rozkwitającej przyrody, rozśpiewanych ptaków, budzącego się życia. Na drodze małego Niedźwiadka pojawia się ogromny kłopot, gdyż znajduje on porzucone jajko, a żaden ptak nie zgadza się go wysiedzieć. Dodatkowo sprytny Lis chce porwać jajeczko, by przekąsić je na śniadanie. Tymoteusz próbuje wybrnąć z tarapatów.Zabawna, ale jednocześnie wzruszająca opowieść pokazuje, że nawet mały Miś może stać się odpowiedzialny za kogoś mniejszego od siebie. Tymoteusz łamie zasady rządzące lasem, aby pomóc pisklęciu w przyjściu na świat.Mały Miś w sposób ciepły i mądry uczy empatii najmłodszych widzów.
Spektakl zachwycał, rozbawiał, wzruszał, ale też i uczył naszych uczniów.
Elzbieta Januszko-Szymaniuk
Marta Januszkiewicz
W październiku 2021 roku uczniowie klasy VIII SPL i I BSI podczas lekcji edukacji dla bezpieczeństwa wzięli udział w drugiej polskiej edycji Międzynarodowego Dnia Ograniczania Skutków Katastrof. Międzynarodowy Dzień Ograniczania Skutków Katastrof został ustanowiony w roku 2009 przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Celem, jaki przyświecał organizatorom, jest podniesienie świadomości społeczeństwa o tym, jakie działania podejmowane są w celu zmniejszenia ryzyka katastrof.
27.10.2021r. uczniowie z klas Przysposabiających do Pracy w SOSW w Sokółce pod opieką pani Marty Kawrygo-Leonowicz i Magdaleny Słyż uczestniczyli w wycieczce do Muzeum Pamięci Sybiru. Rozmieszczona na powierzchni ponad 2 tys. metrów kwadratowych ekspozycja opowiada o Polakach w carskiej Rosji i w Związku Sowieckim.
Uczniowie dzięki nowoczesnym przewodnikom elektronicznym mogli poznać smutną część historii. „...W jakiejś mierze sprawa pamięci o Golgocie Wschodu jest ważna ponad wszystkim, także ponad podziałami politycznym”.
Marta Kawrygo-Leonowicz
Magdalena Słyż
W dniu 26 października 2021 roku został przygotowany przez pedagoga szkolnego Konkurs dlanajbardziej spostrzegawczych uczniównaszej szkoły. Skierowany został do tych wszystkich, którzy zauważają wszelkie zmiany w swoim otoczeniu, są zainteresowani tym co się wokół nich dzieje, a także lubią czasem coś przeczytać. Zadaniem uczniów było zauważyć zmianę na tablicy „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna” znajdującej się na holu głównym szkoły, a następnie dać odpowiedź na zamieszczone pytanie: „Kto jest autorem wykonanych prac plastycznych?”. Tajemniczy autor udzielił uprzednio zgody na upublicznienie jego twórczości.
W dniach 9 -23 października 2021r społeczność SOSW włączyła się w obchody Europejskiego tygodnia Programowania. Code Week miał na celu upowszechnianie kodowania, programowania jako metody rozwijającej logiczne myślenie, ukazanie ze kodowanie jest czymś łatwym i nie wymaga wysokiej technologii oraz jest doskonałym pretekstem do rozwijania umiejętności pracy w parach.
Dzięki doposażeniu placówki w ramach projektu” ” pn. „Rozwijamy się, zwiększając wykorzystanie narzędzi TIK” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego było możliwe przeprowadzenie różnych aktywności z wykorzystaniem robotów .Wraz z Photonem , Ozobotem Bit i Evo, mTiny, Beebotem i Bluebotem wyruszyliśmy w świat programistycznych aktywności.